حرز کبیر امام جواد (علیه السلام)

روایت حرز امام جواد

سید بن طاووس گفته است ابونصر همدانی از حکیمه خاتون  دختر امام جواد و عمه امام عسکری علیه السلام روایت کرده است:

وقتی امام جواد علیه السلام به شهادت رسیدند  نزد همسرش ام عیسی دختر مامون رفتم ، پس او راتسلیت و تعزیت گفتم و بسیار اندوهگین و در حال جزع و فزع بر فراق همسرش یافتم . خودش را با گریه و فریاد می کشت پس بر جان او از تلخی مفارقت آن حضرت ترسیدم ؛ دراین میان که ما ، راجه به آن« حضرت بزرگواریش و ویژگی ها اخلاقی وی و شرف اخلاص وعزت و کرامتی که خدای متعال به او عطا کرده بود سخن میگفتیم , ناگهان ام عیسی اظهار داشت : آیا تو را از مطلبی شگفت انگیز و واقعه ای بزرگتر که فراتر از تصورت و توصیف است با خبرنسازم ؟ گفتم آن چیست ؟

ام عیسی گفت : چنان بودم که بسیار بر او ، غیرت می ورزیدم و همواره مواظبش بودم و چه بسا ، سخنانی به گوشم می رساند و شکایتش را به پدرم می بردم ؛پدرم می گفت : دخترکم او را تحمل کن ؛ چه اینکه پاره تن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است .یک روز در خانه خودم نشسته بودم , دختری از در آمد و به من سلام داد پرسیدم تو کیستی ؟

او گفت ، من دختری از نسل عمار یاسرم و همسر ابو جعفر، محمد بن علی الرضا علیه السلام شوهر تو هستم ؛ پس چنان غیرتی به من روی اورد که از طاقت و توانم بیرون بود ، بی اختبار تصمیم گرفتم که از خانه خارج شوم و آواره کوچه خیابان گردم و نزدیک بود وادارم کند که به آن کنیز ( خانم ) توهین  و جسارت کنم ، ولی خشم خود را فرو خوردم و با لباس و خوراک و هدایا به خوبی از او پذیرایی کردم ، اما همین که او از نزد من بیرون رفت ، بی درنگ برخاستم و پیش پدرم رفتم و ماجرارا به اطلاع او رساندم ، در حال که او مست و لایعقل بود .

پدرم گفت : ای غلام شمشیر مرا بیاور پس شمشر را به او داد و پدرم سوار مرکب شد و گفت : به خدا سوگند او را خواهم کشت و چون چنین دیدم با خودم گفتم : ( انا لله و ان الیه راجعون ) با خودم و همسرم چه کردم ؟و شروع نمودم سیلی به صورت خود زدم ؛ پدرم بر او داخل شد و پیوسته بر او شمشیر زد تا او را قطعه قطعه کرد : سپس از نزد وی بیرو آمد و من گریزان ، پشت سرش خارج شدم ، تمام آن شب را نخوابیدم و چون روز بالا آمد پیش پدرم رفتم و گفتم: آیا می دانی دیشب چه کردی ؟

پدرم گفت چه کردم ؟ گفتم پسرامام رضا علیه السلام را کشتی ، پس چشمش خیره شد و از هوش رفت ؛ آنگاه بعد از مدتی به هوش آمد و گفت : وای بر تو چه می گویی ؟ گفتم : آری ، به خدا سوگند ای پدر بر او داخل شدی و پیوسته با شمشیر ، بر او زدی تا او را کشتی ؛ پدرم از شنیدن این خبر به شدت پریشان شد و گفت : یاسر خادم را نزد من بیاورید ، پس یاسر خادم آمد و مامون به او نگاه کرد و گفت : وای بر تو این دخترم چه می گوید ؟خادم گفت راست می گوید ای خلیفه ؛ پس مامون با دست خود بر سینه و صورتش زد و گفت ( انا لله و ان الیه راجعون ) به خدا سوگند هلاک و تباه شدیم تا قیامت.رسوا گردیدیم وای برو تو ای یاسر برو ببین داستان او از چه قرار است و هر چه زودتر مرا با خبر کن که الان نزدیک است جان از تنم بیرون رود.

پس یاسر رفت و طولی نکشید که بازگشت و گفت مژده ای خلیفه : مامون گفت : تو را مژده باد چه خبر داری ؟

یاسر گفت: خدمت حضرت رسیدم و دیدم نشسته و ملافه و پیراهنی، برخود افکنده و مسواک می کند؛ سلامش کردم و عرض نمودم: ای فرزند رسول خدا! دوست دارم این پیراهن خود را، به من ببخشید تا در آن نماز بگزارم و بدان تبرک جویم؛ البته در واقع می خواستم ببینم آیا اثر شمشیر، بر بدن شریفش باقی است یا نه؛ پس به خدا سوگند! گویا بدنش سفید، همچون دندان فیل بود که اندکی، زردی داشته باشد و اثری از شمشیر نداشت؛ پس مأمون، مدت درازی گریست و گفت: با این حساب، هیچ حجتی باقی نمانده است؛ همانا این ماجرا، برای اولین و آخرین پند و عبرت است و به یاسر خادم گفت: ای یاسر! سوار بر مرکب شدنم و گرفتن شمشیر و داخل شدن بر حضرت را، بخاطر می آورم؛ اما نسبت به مراجعتم از نزد حضرت و برگشتم به جایگاهم چیزی به یادم نمی آورم: بنابراین، کار من و رفتنم به سوی او، چگونه بوده است؛ خدا لعنت کند این دختره را به شدیدترین وجه؛ به نزد دخترم برو و به وی بگو: پدرت می گوید: به خدا سوگند! اگر بعد از امروز، پیش من بیایی، شکایت کنی یا بدون اجازه ی شوهرت، از خانه خارج شوی، هر آینه انتقام او را از تو خواهم گرفت؛ سپس خدمت فرزند امام رضا علیه السلام شرفیاب شو و سلام مرا به او برسان و بیست هزار دینار، برایش ببر و مرکبی را که دیشب سوارش شدم، پیشکش حضرت کن؛ آنگاه به سادات بنی هاشم دستور بده، خدمت حضرت شرفیاب شوند و عرض ادب نمایند.

یاسر خادم گفت: به بنی هاشم، دستور لازم را دادم و خودم نیز با آن ها، خدمت حضرت رسیدم و عرض ادب نمودم و سلام مأمون را، به حضرت رساندم و مبلغ مورد نظر را، در مقابل او نهادم و مرکب را بر حضرت عرضه داشتم که ساعتی در او نگریست، سپس تبسمی کرد و فرمود:

ای یاسر! قول و قرار میان ما و اواین بود که با شمشیر بر من هجوم آورد؟  آیا او نمی داند که مرا، یاور و مانعی است که بین من و او، فاصله می اندازد؟

عرض کردم: سرورم! ای فرزند رسول خدا! این لحن عتاب و برخورد را، وا گذارید و گذشت نمائید؛ به خدا سوگند! و به حق جد بزرگوارت رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم، هر چه کرده از روی آگاهی نبوده و اصلا نمی دانسته که در چه نقطه ای، از زمین خدای متعال است و به یقین، بین خودش و خدای خودش، نذر صادقانه کرده و سوگند خورده است که بعد از این هرگز شراب ننوشد و مست نکند؛ چه اینکه شراب، از بندها و دامهای شیطان است و هنگامی که شما، ای فرزند رسول خدا! نزد او تشریف بردید، این ماجرا را به خاطرش نیاورید و ملامت و سرزنشش نفرمائید.

امام جواد علیه السلام فرمود: به خدا سوگند! قصد و نظر من نیز همین بود؛ سپس لباس های خود را طلبید و از جا بلند شد و همه ی حاضرین، همراه حضرت بلند شدند تا اینکه به نزد مأمون در آمد و چون چشم مأمون به حضرت افتاد، پیش پای حضرت بلند شد و او را به سینه چسبانید و به وی خوش آمد گفت و به احدی، اجازه ورود نداد و پیوسته با حضرت گفتگو و مشورت می کرد وقتی گفتگوها به پایان رسید، امام جواد علیه السلام فرمود: ای  مأمون و او در جواب عرضه داشت: گوش به فرمان تو هستم و بسیار تو را یاری می نمایم؛ حضرت فرمود: یک نصیحتی برای تو دارم، آن را قبول کن؛ مأمون گفت: به دیده ی منت دارم؛ نصیحت شما چیست ای فرزند رسول خدا؟!

امام جواد علیه السلام فرمود: مایلم که تو، هنگام شب بیرون نروی؛ چه اینکه از این مردم بخت برگشته نسبت به تو خاطر جمع نیستم و بازوبندی نزد من است که می توانی، خود را در حصار آن قرار دهی و از شرور و بلاها و ناگوارایی ها و آفت ها  ایمن گردانی؛ چنانکه دیشب خدای متعال مرا از تو نجات داد و هرگاه با وجود آن بازوبند، با سپاه روم و ترک، روبه رو شوی و همه ی اهل زمین، دست به دست یکدیگر دهند تا بر تو فائق آیند؛ به خواست خدای جبار، هرگز طرفی نخواهند بست و چنانکه مایل باشی، حرز را برایت بفرستم تا در برابر تمام آنچه گفتم، بدان پناه جویی.

مأمون گفت: آری، آن را به خط خودتان بنویسید و برایم بفرستید؛ حضرت فرمود: بلی.

یاسر خادم گفت: چون صبح دمید، امام جواد علیه السلام قاصدی فرستاد و مرا فرا خواند؛ وقتی خدمت حضرت رسیدم و در مقابلش نشستم؛ پوست آهوی تهامه طلبید؛ سپس با خط مبارک خود، متن زیر را نوشتند:

متن حرز امام جواد

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ و إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهدِنَا  الصِّرَاطَ  المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ‏ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِكُ [الدَّيَّانُ‏] يَوْمَ الدِّينِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَةٍ وَ تُعْطِي مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْكُمُ مَا تُرِيدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَيَّامَ بَيْنَ النَّاسِ وَ تُرَكِّبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِيلِ النَّضِيرِ رَبِّ الْمَلَائِكَةِ الثَّمَانِيَةِ وَ الْعَرْشِ الَّذِي لَا يَتَحَرَّكُ وَ أَسْأَلُكَ بِالْعَيْنِ الَّتِي لَا تَنَامُ وَ بِالْحَيَاةِ الَّتِي لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي لَا يُطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَكْبَرِ الْأَكْبَرِ الْأَكْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِي هُوَ مُحِيطٌ بِمَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِي قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْكُرْسِيُّ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْقُدْرَةِ وَ بِاسْمِكَ الْعَزِيزِ وَ بِأَسْمَائِكَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُكَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ وَ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِكَ خَيْراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ يَا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ يَوْمَ حُنَيْنٍ وَ يَا صَاحِبَ عَلِيٍّ يَوْمَ صِفِّينَ أَنْتَ يَا رَبِ مُبِيرُ الْجَبَّارِينَ وَ قَاصِمُ الْمُتَكَبِّرِينَ. أَسْأَلُكَ بِحَقِّ طه وَ يس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَكِيمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِكَ فِي نَحْرِ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِيدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْكَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَيْكَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَيْكَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَيْكَ ظَهْرَهُ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِي ذَكَرْتُهَا وَ قَرَأْتُهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّي وَ أَسْأَلُكَ يَا ذَا الْمَنِّ الْعَظِيمِ وَ الْجُودِ الْكَرِيمِ وَلِيَّ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ وَ الْكَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُكَ يَا نُورَ النَّهَارِ وَ يَا نُورَ اللَّيْلِ وَ يَا نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ نُورٍ يَا عَالِمَ الْخَفِيَّاتِ كُلِّهَا فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ وَ أَسْأَلُكَ يَا مَنْ لَا يَفْنَى وَ لَا يَبِيدُ وَ لَا يَزُولُ وَ لَا لَهُ شَيْ‏ءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَيْهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِي مُلْكِهِ شَرِيكٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّةُ إِلَّا إِلَيْهِ لَمْ يَزَلْ بِالْعُلُومِ عَالِماً وَ عَلَى الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْكَيْنُونِيَّةِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِيرِ مُحْكِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِيراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِيراً أَنْتَ الَّذِي خَشَعَتْ لَكَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِيكَ الْأَحْلَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَكَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ نُورُكَ وَ وَجِلَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ مِنْكَ وَ هَرَبَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ إِلَيْكَ وَ تَوَكَّلَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ الرَّفِيعُ فِي جَلَالِكَ وَ أَنْتَ الْبَهِيُّ فِي جَمَالِكَ وَ أَنْتَ الْعَظِيمُ فِي قُدْرَتِكَ وَ أَنْتَ الَّذِي لَا يُدْرِكُكَ شَيْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ الْعَظِيمُ مُجِيبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِي الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْكُرُبَاتِ وَلِيُّ النِّعَمَاتِ يَا مَنْ هُوَ فِي عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِي دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِي إِشْرَاقِهِ مُنِيرٌ وَ فِي سُلْطَانِهِ قَوِيٌّ وَ فِي مُلْكِهِ عَزِيزٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْكِتَابِ بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ وَ اكْنُفْهُ بِرُكْنِكَ الَّذِي لَا يُرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُكَ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ لَا صَاحِبَةَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِيِّ الشَّأْنِ عَظِيمِ الْبُرْهَانِ شَدِيدِ السُّلْطَان مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَى كَلِيمُ اللَّهِ وَ نَجِيُّهُ وَ أَنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ كَلِمَتُهُ وَ رُوحُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ السَّاعَةِ الَّتِي يُؤْتَى فِيهَا بِإِبْلِيسَ اللَّعِينِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَقُولُ اللَّعِينُ فِي تِلْكَ السَّاعَةِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا إِلَّا مُهَيِّجُ مَرَدَةٍ- اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ وَ هُوَ الْقاهِرُ وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَةُ السَّابِقَةُ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ كُلِّهَا وَ صِفَاتِهَا وَ صُوَرِهَا وَ هِيَ

 

 

([1]).سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْكُرْسِيَّ وَ اسْتَوَى عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ كِتَابِي هَذَا كُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ يَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ كُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِينَ وَ أَلْسِنَةَ الْمُعَانِدِينَ وَ الْمُرِيدِينَ لَهُ السُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ كُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَيُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَيْطَانٍ أَوْ شَيْطَانَةٍ أَوْ جِنِّيٍّ أَوْ جِنِّيَّةٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَةٍ أَرَادَ صَاحِبَ كِتَابِي هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَكْرٍ أَوْ مَكْرُوهٍ أَوْ كَيْدٍ أَوْ خَدِيعَةٍ أَوْ نِكَايَةٍ أَوْ سِعَايَةٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَةٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْكِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ عَاهَةٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ فَاقَةٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَةٍ أَوْ نَقْصٍ فِي دِينٍ أَوْ مَعِيشَةٍ فَاكْفِنِيهِ بِمَا شِئْتَ وَ كَيْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ- إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ- وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. آنگاه به من فرمود: ای یاسر! این بازوبند را به او بده و به او بگو، آن را در میان نی مانندی از جنس نقره  که آنچه بعدا خواهم گفت[2]، بر آن حک می شود، قرار دهد و…

دستور نماز حرز امام جواد

… چون خواست آن را به بازویش ببندد، به بازوی راستش ببندد و وضوی نیکو و تمام و کاملی بگیرد و چهار رکعت نماز بگزارد؛ در هر رکعت، حمد یک مرتبه و هفت مرتبه، آیة الکرسی و هفت مرتبه، آیه ی شهدالله و هفت مرتبه سوره ی شمس هفت مرتبه سوره ی لیل و هفت مرتبه سوره ی قل هو الله احد را بخواند[3] و چون از نماز فراغت یافت، در سختی ها و مشکلات آن را بر بازوی راست خود ببندد و به حول و قوه ی الهی، از هر چیزی که ترسان و بیمناک است، سالم خواهد ماند و سزاوار است که این اقدام، همزمان با حلول ماه در برج عقرب[4]، صورت نگیرد و اگر با مردم سرزمین روم و پادشاهانشان، جنگ کند به خواست خدای متعال و برکت این حرز، بر آنها پیروز خواهد گشت.

روایت شده است که وقتی مأمون، ویژگی های این حرز و بازوبند را از امام جواد علیه السلام شنید، با رومیان جنگید و خدای متعال بر آنان، نصرتش بخشید و غنیمتهای بسیاری از ایشان، نصیبش فرمود و در هیچ جنگ و ستیزی، آن را از خود جدا نمی کرد و خدای متعال با فضل و کرمش، او را یاری می کرد و با مشیت خویش، به پیروزی اش می رساند.

 

 

آیات و سوره های نماز حرز امام جواد

برای سهولت در خواندن این نماز. آیات و سوره های مورد نظر را برای شما در اینجا می آوریم:

متن آیه الکرسی:

﴿اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.

متن آیه «شهدالله»:

﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلـٰهَ إِلّا هُوَ وَالمَلـٰئِکَهُ وَأُولُوا العِلمِ قائِمًا بِالقِسطِ ۚ لا إِلـٰهَ إِلّا هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ.

متن سوره شمس:

﴿بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ*وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا*وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا*وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا*وَ اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا*وَ السَّمَاءِ وَ مَا بَنَاهَا*وَ الْأَرْضِ وَ مَا طَحَاهَا*وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا*فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا*قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا*وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا*کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا*إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا*فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّـهِ نَاقَهَ اللَّـهِ وَ سُقْیَاهَا*فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا*وَ لَا یَخَافُ عُقْبَاهَا.

متن سوره لیل:

﴿بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ*وَ اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَىٰ*وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ*وَ مَا خَلَقَ الذَّکَرَ وَ الْأُنثَىٰ*إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّىٰ*فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَ اتَّقَىٰ*وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَىٰ*فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَىٰ*وَ أَمَّا مَن بَخِلَ وَ اسْتَغْنَىٰ*وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنَىٰ*فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَىٰ*وَ مَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّىٰ*إِنَّ عَلَیْنَا لَلْـهُدَىٰ*وَ إِنَّ لَنَا لَلْآخِرَهَ وَ الْأُولَىٰ*فَأَنذَرْتُکُمْ نَارًا تَلَظَّىٰ*لَا یَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى*الَّذِی کَذَّبَ وَ تَوَلَّىٰ*وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى*الَّذِی یُؤْتِی مَالَهُ یَتَزَکَّىٰ*وَ مَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَهٍ تُجْزَىٰ*إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَىٰ*وَ لَسَوْفَ یَرْضَىٰ﴾.

متن سوره توحید:

﴿بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ*قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ*اللَّـهُ الصَّمَدُ*لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ*وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ.

 

دعای مخصوص روی نقره حرز امام جواد

دعایی که باید روی نقره حکاکی بشود:

يَا مَشْهُوراً فِي السَّمَوَاتِ يَا مَشْهُوراً فِي الْأَرَضِينَ يَا مَشْهُوراً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ جَهَدَتِ الْجَبَابِرَةُ وَ الْمُلُوكُ عَلَى إِطْفَاءِ نُورِكَ وَ إِخْمَادِ ذِكْرِكَ فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَكَ وَ يَبُوحَ‏ بِذِكْرِكَ‏ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏.

ترجمه متن حرز امام جواد

ابتدا می کنم به نام خدای بخشنده مهربان

سپاس من خدایی است که پروردگار عالم هاست بسیار بخشنده و مهربان است ، صاحب روز جزاست تنها تو را عبادت می کنیم و از تو یاری می جوییم راهنمایی کن ما را به راه راست به آن جماعتی که برایشان انعام نموده ای نه آنان که برایشان خشم کردی و نه گمراهان ، آیا ندانسته ای برای شما آن چه را که در زمین باشد رام گردانید و کشتی ها را در حالتی که می روند در دریا به فرمان او رام گردانید و ندانسته ای که خدا نگه میدارد آسمان را از آن که بیفتد بر زمین مگر بخواست خدای . بدرستی که خدای به مردمان هر آینه مهربان و بخشنده است. خداوندا تویی یگانه و پادشاهی ، جزا دهنده در روز جزا ،هر آنچه خواهی میکنی بدون مغلوب شدن از کسی و بخشش می نمایی کسی را که خواهی بدون منتی آنچه را که می خواهی میکنی و ثابت می نمایی آنچه را که قصد نمایی و نوبت قرار داده ای روزگار را ما بین مردمان و می نشانی تو ایشان را بر حالی بعد از حالی ، سوال می نمایم تورا به اسم تو که نوشته شده است بر سرا پرده شرف ، و سوال می کنم تورا به اسم تو که نوشته شده است بر سرا پرده امور پنهان که پیشی گرفته و بلند مرتبه و نیکو و بسیار خوب و با  طراوت است پروردگار فرشتگانی که هشت است عدد آنها و پروردگار عرشی که حرکت نمی کند. و سوال می کنم از تو به چشمی که نمی خوابد و به زندگی که نمی میرد و به روشنی روی تو که خاموش نمی گردد و به آن اسم که بزرگتر است از همه بزرگتر است بزرگتر است و به آن اسم که عظیم تر است عظیم تر است عظیم تر است آنچنانی که او شامل است به پادشاهی آسمانها و به زمین و به اسمی که روشن گردیده است به سبب آن آفتاب و نورانی شده است به سبب آن ماه و پر شده است به سبب آن دریا ها و قرار گرفته است به سبب آن کوهها و به اسمی که بپا ایستاده است به سبب  آن عرش و کرسی ، و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده عرش و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده بزرگی و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده جمال و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده توانایی و به اسم تو که غلبه کننده است و به اسم های تو که منزه و تعظیم کرده شده ها اند و ذخیره کرده شده های در علم پنهان ( پنهان کرده شده های ) در نزد تو اند.

و سوال می نمایم تورا از نیکویی تو بهتر از آنچه امید دارم. و پناه می برم به غلبه تو و توانایی تو از بدی چیزی که می ترسم و دوری می جویم از آن و از چیزی که نمی ترسم از آن . ای مدد کار محمد در روز جنگ حنین و ای صاحب علی در روز جنگ صفین ، تویی ای پروردگار من هلاک کننده مر صاحبان جبروت را و شکننده پشت صاحبان تکبر را سوال می نمایم تو را به حق طه و به حق یاسین و به حق قرآن که بزرگ است و به حق فرق نماینده که حکم کننده است میان حق و باطل آن که رحمت فرستی بر محمد و بر آل محمد و آنکه محکم گردانی بازوی صاحب این دعای بسته شده را و دفع می نمایم و طعن می زنم به قوت خود در گودی گردن هر جبر کننده ظالم و هر شیطانی سرکش و دشمنی سخت و دشمنی که صفات او کریه و ناخوش باشد و به گردان صاحب دعا را از کسانی که اطاعت فرموده باشد به سوی تو نفس خود را و باز گذاشته باشد به سوی تو کار خود را و پناه داده باشد پشت خود را به سوی تو.

بار خدایا به حق این نام ها که آن ها را ذکر نمودم و خواندم و تو به حق آنها داناتری از من و سوال می کنم از تو ای صاحب نعمت بزرگ و ای صاحب بخشش کریم ای سزاوار دعاهای برآورده شده و ای سزاوار کلام های تمام و نام های اطاعت کرده شده و سوال می نمایم تو را ای روشنی بخش روز  ( به آفتاب ) و ای روشن نماینده شب ( به ستاره ها و ماه ) و ای روشن کننده آسمان و زمین و ای روشنی ده نور و ای نوری که روشن می گردد به سبب او هر نوری ، ای دانای امور پنهان همه آن ها خواه باشند در بیایان و در دریا و در زمین و در آسمان و در کوه ها .

و سوال می نمایم از تو ای کسی که فانی نمی شود و هلاک نمی گردد و برطرف نمی شود و نیست از برای او چیزی که به وصف در آید و نیست به سوی او تو تعریفی نسبت داده شده و نیست با او خدایی و نیست خدایی به غیر از او و نیست.

نگهداری حرز

توجه داشته باشید با همراه داشتن این حرز شما در حفاظت خداوند متعال قرار گرفته اید . بنابر این هیچ کس و هیچ چیز را موثر در نفع و ضرر خود جز خدا ندانید و این خداست که حوادثی را به لطف و رحمت خود از شما رفع می کند زیرا همانا خدا بهترین حافظ و او مهربانترین مهربانان است .

این حرز بهترین وسیله برای دفع بلایا از جمله دفع سحر و طلسم است و از منابع وحی اخذ شده است .

اگر علیرغم داشتن این حرز حادثه ای برایتان رخ داد بدانید که حادثه ای بزرگتر در انتظار شما بوده است که به عنایت خدا تبدیل به این بلای کوچیکتر شده است .

اگر تاثیر تام و کامل از حرز را میخواهید حتما زمان همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام از ترک واجبات و انجام محرمات بپرهیزید.

این حرز دارای اسماء متبرکه است که دست زدن بدون وضو به آن جایز نیست .

مواظب باشید که حرز هیچ گاه داخل چاه دستشویی نیفتد و در صورت بروز این حادثه سریعا حرز را در آورده و آب بکشید و خشک نمایید.

با توجه به روایت امام صادق ع  همراه بودن حرز الامام الجواد علیه السلام در هنگام دستشویی و هنگام جنابت اشکالی ندارد اما خانم های حائض و نفاس یا حرز را نبندند یا داخل یک پوست چرمی قرار دهند و سپس ببندند .

چند سوال مهم

آیا حرز امام جواد (علیه السلام) باید روی پوست آهو تهامه نگارش شود؟

1- در متن حدیث امام جواد علیه السلام در کتاب مهج الدعوات آمده است که ایشان فرموده اند: حرز روی پوست آهو نوشته شود .

(دَعَا «بِرَقِّ ظَبْیٍ مِنْ أَرْضِ تِهَامَهَ» ثُمَّ کَتَبَ بِخَطِّهِ هَذَا الْعَقْدَ)

برای اینکه مساله روشن بشود اول به بررسی لفظ «ظبی»  و «تهامه» می پردازیم.

1- «ظبی»:اکثرا این کلمه را به آهو ترجمه می کنند ولی در بعضی از منابع به بزکوهی ، جنس نر آهو و حيوانات ديگر ، قوچ ، گوزن کوچک و گوزن ماده نیز تعبیر شده است.[5]

2- «تهامه» :این کلمه متعلق به ظبی است و باید دانست که منظور از تهامه چیست تا ماهیت پوستی که برای کتابت لازم است را بدانیم.

*تِهامَه، دشتی ساحلی در امتداد دریای سرخ در غرب شبه جزیره عربستان است.  تهامه در بعضی از دوران‌ها، به ویژه در اواخر قرن ششم میلادی در آغاز حکومت ایرانیان بر یمن، ولایتی مستقل به شمار می‌رفت.

*تهامه (جمع آن: تِهائِم) از ریشه «ت ه م» در لغت به معنای شدت گرما و سکون باد و هوا است و در اصطلاح به زمین پست با آب و هوای گرم همراه با هوای ساکن گفته می‌شود.[6]

با این مقدمات می توان نتیجه گرفت که نوشتن حرز امام جواد نیاز به پوستی دارد از جنس آهو یا بزکوهی و یا گوزن که این حیوانات متعلق به منطقه ای با زمین پست و گرم باشند و نوشتن روی پوست آهو متعلق به سرزمین تهامه خصوصیت ندارد ولی به احتیاط نزدیک تر است.

 

آیا حرز امام جواد (علیه السلام) باید روی دست راست بسته شود؟

امام جواد علیه السلام در حدیث می فرمایند: که اگر شخص استفاده کننده می خواهد به صورت بازوبند استفاده کند، باید روی بازوی راست خود ببندد

(فَإِذَا أَرَادَ شَدَّهُ عَلَى عَضُدِهِ فَلْیَشُدَّهُ عَلَى «عَضُدِهِ الْأَیْمَنِ»).

آیا لوله حرز امام جواد (علیه السلام) باید از جنس نقره باشد؟

امام جواد علیه السلام فرموده اند: که برای حرز لوله ای از جنس نقره ساخته شود و این حرز شریف داخل لوله نقره قرار داده شود .

(وَ قُلْ لَهُ حَتَّى یُصَاغَ لَهُ قَصَبَهٌ مِنْ «فِضَّهٍ» مَنْقُوشٌ عَلَیْهَا مَا أَذْکُرُهُ بَعْدَهُ).

آیا لوله حرز امام جواد (علیه السلام) باید دارای حکاکی ذکر خاصی باشد؟

در حدیث آمده‌ که بخشی از حرز باید روی لوله‌ای از جنس نقره حکاکی بشود و حرز نوشته شده روی پوست آهو باید داخل لوله نقره ای قرار داده‌ شود.

 (وَ قُلْ لَهُ حَتَّى یُصَاغَ لَهُ قَصَبَهٌ مِنْ فِضَّهٍ «مَنْقُوشٌ عَلَیْهَا مَا أَذْکُرُهُ بَعْدَهُ»).

 

 

 نکاتی در مورد نوشتن حرز

خطوط و صور خاصی که در ضمن روایات بعد از عبارت( اسالک بحق هذه السماء کلها و صفاتها و صورتها و هی ) آمده مربوط به علوم غریبه می باشد و حتی اگر نویسنده از این علوم بی بهره ای نداشته باشد باید علاوه برمتن عربی ، این خطوط و اعداد را هم دقیقا مثل خودش بنویسد ؛ حتی اندازه انحنای آن خطوط دقیق کشیده شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد .

در نوشتن حرز ، نیازی به گذاشتن اعراب کلمات نیست .

بنا به قول بعض علما جهت برای اثر بهتر و کامل این حرز و تاثیرگذاری کامل ، بهتر است حتما رو به قبله بنویسید و از قلم و جوهر و کاغذ ساخت مسلمان استفاده کنید.

ترجیحا حرز به را به بازوی راست خود ببندید زیرا در روایات عضد الایمن ( بازوی راست ) گفته شده البته بهمراه داشتن حرز نیز کمی موثر است و یا به گردن انداختن آن  .

وقتی برای اولین بار بع از خواندن نماز مخصوص حرز را می بندید دقت کنید که قمر در عقرب نباشد ( با توجه به روایت ، این نکته درهنگام نوشتن دعا هم رعایت می شود ) و نیز بهتر است نوشتن احراز را در زمان سعد و مبارک انجام دهیم تا به احتیاط نزدیکتر باشد.

آثار حرز امام جواد

با توجه به متن روایت که در مباحث قبل مطرح شد و تجربه استفاده از این نعمت الهی میتوان خواصی را برای حرز کبیر امام جواد علیه السلام بیان کرد:

1- همراهی قوی ترین و محبوب ترین موکلین اسماء الله از فرشتگان الهی با دارنده ی حرز

۲- کمک فرشتگان به صاحب حرز

۳- دور شدن اجنه ی کافر از صاحب حرز.

۴- بی اثر شدن فعالیت اجنه

۵- دور شدن ابلیس و شیاطین و لشگریان او از دارنده ی حرز

۶- در امان ماندن از گناهان

۷- نرسیدن بدی ها و مناظر ناخوشایند

۸- دفع سحر و طلسم

۹- بخت گشایی

۱۰- گشایش کار

۱۱- گشودن انواع سحر وبستگی مردان

۱۲- گشودن سحر بی میلی زنان به همسران

۱۳- دفع چشم نظر

۱۴- برکت دخل روزی

۱۵- قطع شدن چاره ی سحر کنندگان

۱۶- رهایی از ریخته شدن آبرو

۱۷- بی اثر شدن حیله و مکر دشمنان

۱۸- محافظت از آسیب جانی دشمنان

۱۹- بسته شدن زبان دشمنان هنگام برخورد با فردی که حرز دارد.

۲۰- کسب عزت و احترام

۲۱- مراقبت موکلین حرز از آبرو و عزت فرد

۲۲- عدم توفیق دشمنان بر تخریب شخصیت و مکر کردن

۲۳- مراقبت از انواع بیماری ها

۲۴- در امان ماندن از سرزنش مردم

۲۵- در امان ماندن از تحقیر و آزار زبانی دیگران

۲۶- پیروز شدن بر دشمنان

۲۷- بی اثر شدن تلاش شیاطین و اجنه و دشمنان

۲۸- از بین رفتن ترس و وحشت از تنهایی

۲۹- از بین رفتن هر نوع ترس

۳۰- دور شدن از هر چیزی که مکروه می باشد

۳۱- اگر این حرز با کسی باشد و دشمنان او به اندازه ی سربازان روم و ترک باشد، با توکل بر خداوند پیروزی با او خواهد بود.

۳۲- رهایی از فقر و فاقه

۳۳- حاجت روا شدن

۳۴- به رحم آمدن دل ظالمان و مدیران

۳۵- بسته شدن زبان بدگویان

۳۶- برآورده شدن حاجات توسط کسانی که تصورش ممکن نیست

۳۷- در امان ماندن از حمله ی حیوانات

۳۸- در امان بودن از سقوط از ارتفاع

۳۹- در امان بودن از تهمت و افترای دیگران

۴۰- محفوظ ماندن آبرو از هر گزندی

۴۱- عزیز شدن نزد دوستان

۴۲- تسهیل در آموزش.

۴۳- خبر رسیدن از امور غیبی و القا ءالهامات به قلب دارنده ی حرز به گونه ای که از آسیب ها در امان بماند

۴۴- افزایش دیدن خواب و رویای صادقانه

۴۵- تسهیل در ازدواج

۴۶- آسان شدن آموزش و تربیت

۴۷- دفع اجنه مردو زن

۴۸- در امان ماندن از کوری

۴۹- نرسیدن ظلم و فساد به صاحب حرز

۵۰- دفع خیانت به صاحب حرز

۵۱- در امان بودن از هتک حرمت

۵۲- تهدید نشدن اقتدار و بزرگی فرد

۵۳- در امان بودن از کشته شدن دفن

۵۴- در امان ماندن از انتقام دشمنان

۵۵- در امان ماندن از سوختن و آتش گرفتن

۵۶- در امان بودن از مسخ و تغییر خلقت

۵۷- رهایی از بیماری

۵۸- در امان ماندن از پیسی و جذام

۵۹- نرسیدن خطر تشنگی به فرد

۶۰- در امان ماندن از وسوسه در نقص دین

۶۱- محتاج نشدن به کمک غیر خدا

۶۲- توانمند شدن و افزایش قدرت بدنی و روحی

۶۳- کوچک شدن سختی ها و مشکلات

۶۴- رو شدن دست سارق و دزد

۶۵- رو شدن دست دزد و بازگشت اموال سرقتی

۶۶- تقویت روابط خانوادگی زن و شوهر و فرزندان

۶۷- جذب افراد نیکوکار و صالح

۶۸- دفع افراد شرور و بد از زندگی روزانه

۶۹- در امان ماندن از مرگ بد و ناگهانی

۷۰- خاشع شدن همگان نزد دارنده ی حرز

۷۱- افتادن ترس دارنده حرز در دل ستمگران

۷۲- کمک به دارنده ی حرز در بالا رفتن از پله های موفقیت کاری و شغلی

۷۳- لذت بخش شدن عبادت و سحرخیزی

۷۴- رسیدن به حاجت ها و شدنِ آنچه که آرزو دارد

۷۵- به دست آوردن هر امر مُباح و مشروع

۷۶- رو شدن دست کسانی که پشت سر دارنده ی حرز بدگوئی و غیبت کردند

۷۷- بر گشتن ضرر و آسیب به کسانی که خواستار ضربه زدن به دارنده ی حرز می باشند

۷۸- افتادن محبت فرد دارنده ی حرز در دل همسر و فرزندان

۷۹- مورد مهربانی و شفقت و عشق واقع شدن دارنده ی حرز

 

حرز صغیر امام جواد (علیه السلام)

این حرز را سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات[7] و نیز علامه مجلسی در بحار الانوار[8] هم نقل کرده است.

متن حرز:

یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ آفاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ‌.

ای نور و‌ای دلیل روشن و ‌ای آشکارکننده،‌ای نوربخش، پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار و از تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور.

این حرز را شخص میتواند روی کاغذ بی خط نوشته و همراه خود کند و آداب خاصی در کتابت نیست الا شرایط عمومی که بیان شد[9]

[1] -در این قسمت از روایت باید طلسم حرز که بصورت رمزی آمده است نوشته بشود ولی در این شکل ها کمی بین نسخ و اساتید فن اختلاف است که ما در فصل آخر همین کتاب تصاویر چند نسخه خطی از این طلسم را برای محقیق قرار داده ایم. فصل تصاویر نسخ خطی، ص   همین کتاب

[2] – در انتهای حدیث آمده ، ص

[3] – تمام آیات و سوره ها را برای سهولت در خواندن آوردیم،ص   ،همین کتاب

[4] – قمر در برج و صورت فلکی عقرب نباشد.

[5] – معجم المعاني ، ذیل کلمه «ظبی»

[6] – یاقوت حموی، ذیل مادّه؛ ابن منظور، ذیل «تهم»

[7] – مهج الدعوات، ص۴۲، چاپ سنگی.

[8] – بحار الانوار، ج۹۴، ص۳۶۱.

[9] – آدای دعا نویسی، ص     ،همین کتاب.