«بسم الله الرحمن الرحیم»

الحمدلله الذی جعل الحمد مفتاحاً لذکره و خلق الاشیاء ناطقة بحمده ثم الصلاة و السلام علی اصل العدد و المطلع الشمس الابد، المحمود الاحمد، المصطفی الامجد، ابوالقاسم محمد صلی الله علیه و آله و علی ابن عمه و وصیه و اخیه امیرالمؤمنین، یعسوب الدین، اسدالله الغالب، غالب کل غالب، امام المتقین ، فارس المسلمین، قائد الغر المحجلین ، ید الله ، عین الله ، نور الله، لسان الله ، اذن الله ، علم الله ، وجه الله ، سیف الله ، جنب الله ، فاروق اعظم ، صدیق اکبر ، علی ابن ابی طالب علیه السلام  و علی اولاده المعصومین المکرمین المنتجبین علیهم السلام لاسیما بقیة الله فی لارضین عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

بعد از حمد و سپاس به پیشگاه احدیت و خاکساری به درگاهش خود را مدیون تمام نعمت های او میدانیم که با کمال درایت انسان را به سمت تعالی و رسیدن به هدف غایی سوق می دهد.

این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم انسان متشکل است از جسم و روح و همانطور که این موجود خاکی است و از جنس مُلک است ، از جنس روح و ملکوتی نیز می باشد ، با این تفاسیر وقتی وجود یک چیزی دارای دو بعد باشد پس برای شناخت او باید هر دو بعد را شناخت و اکتفا به یک بعد باعث غفلت از بعد دیگر و به خطا رفتن می شود.

اسلام برای حفظ نوع انسان هم دستورات جسمی دارد و هم دستورات روحی لذا به دین اسلام دین کامل گفته میشود.

ما باید بدانیم اگر روزگاری دچار خللی در خودمان شدیم فقط خوردنی ها نمیتواند حال ما را  رو به بهبودی ببرد بلکه خوردنی ها فقط نیاز های جسم ما را تامین کرده و نیاز های روح ما بی جواب مانده و در این حال است که عوارض روح چون در کالبد جسم قرار گرفته به بدن انسان نیز آسیب میزند و درمان با خوراکی ها هم تاثیری در بهبودی ندارند و شخص از درمان خود ناامید می شود ، در حالی که اگر علت مشکل در ابتدا تشخیص داده می شد هیچ گاه شخص به این بی راهه رفتن دچار نمی شد.

نکته مهم این است که ما باید علل و اسباب ایجاد بیماری ها را بدانیم و بعد از تشخیص اقدام به درمان بکنیم.

اگر مشکل از جسم است با دارو و خوراک مناسب و اگر مشکل روحی است درمان با غذای روح باشد که مناسب اوست و هر مشکلی نوع درمان مخصوص یه خود را دارد.

بشر امروزی گمان میکند که بیمار شدن انسان یک اتفاق است که به بدشانسی تعبیر می‌کنند و اینکه بیماری یک امر اتفاقی است که هیچ حکمتی ندارد و حال آنکه هیچ کاری و هیچ اتفاقی در این دنیا بدون حکمت و بدون اشراف دقیق خداوند متعال محقق نمی‌شود.

همه بیماری ها حکمت و دلیل دارد و انسان اتفاقی بیمار نمی‌شود. خداوند هیچ کاری  را عبث و بیهوده انجام نمی دهد پس برای بیماری او نیز حکمت و علتی وجود دارد.

موارد مختلف است و احتمالات متعددی وجود دارد که می تواند باعث بیماری بشود که یکی از آن ها ترک واجبات و انجام محرمات  است.

فردی تکبر دارد و در صدد تعدی و طغیان است و خداوند او را بیمار می‌کند تا او را ادب کند.

فردی زیاد گناه انجام داده است و خداوند او را بیمار می‌کند تا گناهان او پاک بشود.

فردی از یاد خدا غافل است. این مورد خیلی دیده شده است. افرادی هستند که هر کاری را انجام می‌دهند و خدا را فراموش کرده اند و گمان می‌کند هیچ اتفاقی برای آن ها نمی‌افتد، خداوند این ها را بیمار می‌کند تا متنبه بشوند.

می‌بینیم که انسان ها در زمان بیماری با نماز و قرآن انس می‌گیرند. از یک انسان بی دین و متکبر و بی اعتقاد و بی ایمان به یک انسان ملایم، دیندار و مهربان تبدیل می‌شود. این امر برای آخرت شخص منفعت دارد.

گاهی هم خداوند افرادی را مبتلا می‌کند تا برای آن ها آزمایش باشد  افرادی با ابتلا به بیماری ها ناشکر می‌شوند و کارهای خوب و نماز و اعمال عبادی خود را ترک می‌کنند و کم کم دین را ترک می‌کند تا حقیقت او برای خود و دیگران آشکار بشود.

در داستان حضرت نوح خداوند طوفان را به تاخیر می‌انداخت طوری که کم کم عده ای از دین خارج می‌شدند تا اینکه عده ای خالص و مومن در انتها باقی ماندند.

این حقیقت اگر مطرح بشود و مردم ایمان بیاورند ، در درمان آن ها کمک می‌کند، مشکل انسان این است که هنگام بیماری افسرده و مایوس می‌شود به طوری که شاید عقل خود را از دست بدهد، ولی اگر انسان بداند که بیماری کار خداست و حکمتی در این کار نهفته است به این مشکلات گرفتار نمی‌شود و سبب می‌شود که زودتر بهبودی یابد.

 

این مسائل است که دنیای امروز فاقد آن ها است. دارو و بیمارستان دارند ولی فایده ای ندارد چون این مسائل اساسی را از دست داده اند. بدانند که همه چیز با یک اشراف دقیق به وجود می‌آید و خداوند بر همه چیز غالب است.

با این مقدمه مشخص شد که هر مشکلی ریشه ای دارد و یکی از علل یا بهتر است بگوییم حکمت ها ایجاد مشکلات در زندگی ها «گناه» است.

حال برای کامل شدن این مقدمه به چند مورد دیگر اشاره میکنیم که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی جامعه بشریت است.

یکی از عوامل بیماری زا و یا به صورت کلی مشکل زا در بین انسان ها و حتی خانواده ها نیروهای ماورایی و غیر جسمی هستند؛ این نیروها هم قدرت بیمار کردن انسان ها را دارند ، هم جدایی انداختن ، بی پول کردن و هزاران مشکل دیگر که در این کتاب به درمان خواهیم پرداخت.

نیروهای ماورایی را میتوان به طلسم و سحر و جادو، جن زدگی و یا هر مشکلی که از ناحیه جن باشد و چشم زخم تقسیم کرد؛این نیرو ها همانند یک چاقو هم می توانند در کار های خیر به کار گرفته بشوند هم کار های شر.

تمام این موارد در دین کامل اسلام درمان دارند و همپنین راه های پیشگیری که در روایات و آیات قرآن به درمان آن ها اشاره شده است.

من باب نمونه در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله برای دفع نیرو های ماورایی و نجات عزیزانش از گزند آفات آن نیروها وجود مقدس امام حسن و اباعبد الله الحسین علیهما السلام را به کلماتی حفظ می فرمودند:

 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ (ص) كَانَ يُعَوِّذُ حَسَناً وَ حُسَيْناً فَيَقُولُ :

أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَ هَامَّةٍ وَ مِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ وكان إبراهيم يعوذ بها إسماعيل وإسحاق.

شما را به کلمات کامل خدا و همه نام‌های نیکوترش جملگی پناه می‌دهم، از شرّ هر گزنده و خزنده و از شرّ هر چشم بدچشم و از شرّ حسود آنگاه که حسد ورزد. آنگاه فرمود: حضرت ابراهیم علیه‌السلام ، اسماعیل و اسحاق را این‌چنین تعویذ می‌کرد.

ما قصد داریم در این کتاب به تعریف و تحلیل این مشکلات و به درمان از طریق آیات و احراز معتبر  بپردازیم و جامعه شیعه را از این مشکلات دور نگه داریم.

علت بسياري از گرفتاري ها براي آنست كه ما نوعا در مقدمات آن كار كوتاهي كرده ايم و يا در مسير الهي حركت نكرده ايم، همين امور سبب شده در ثمره كارهاي ما گره ايجاد شود. مثلا در امر ازدواج شاهد هستيم كه برخي از خانواده ها از جهت مادي بسيار سخت گير هستند، اين طرز فكر سبب مي شود بسياري از خواستگاران از همان ابتدا به سراغ دختر اين خانواده نروند و همين خودكرده سبب توهم سحر شده است!.

بايد گفت: اصلاح تفكر و سبک زندگی راه حل بسياري از مشكلات است، البته ما منكر سحر و جادو نيستيم اما اعتقاد داريم اين امور بسيار نادر هستند و هر كسي توانايي دست زدن به چنين امور غير شرعي را ندارد، در مقابل انجام بسياري از عبادات ديني وجود دارد كه بلاها و نحوست ها را از انسان دور مي كند. آسمان و زمين به امر الهي ياور مومنان هستند و اينچنين نيست كه به راحتي بتوان به آنان آسيب رساند.

بايد براي هر امري به اندازه اي كه واقعا محتمل هست و واقعيت دارد سهم باز كرد. نمي توان هر مشكلي را از سحر دانست بلكه ابتدائا بايد احتمالات اساسي را بررسي نمود. مشكلاتي كه ناشي از جادوست آثار خاص به خود را دارد.  امروزه واقعا سحر و جادو بسيار كم شده است و بسيار نادر هستند افرادي كه بتوانند در اين مسير هاي شيطاني پيش بروند، چون شرايط خاص به خود را مي طلبد.

متاسفانه شاهد اين هستيم كه آشنا نبودن برخي از مردم با راه هاي شرعي مقابله با همين محتملات ناچيز، سبب مي شود كه دست به دامان افراد شيادي شوند كه حتي سواد خواندن و نوشتن درستي ندارند؛ چه رسد به اينكه دعا نويس باشند؟!.

در مواردي شاهد بوده ايم كه نه تنها راه درستي براي مشكلات مردم ارائه نشده بلكه گره اي بزرگتر در زندگي افراد ايجاد شده است. بسياري از دستورات اين شيادان بر خلاف دستورات شرعيست و اگر به صورت موقت مشكل را حل نمايد، در دراز مدت شاهد آنيم كه گرفتاري مردم را بسيار پيچيده تر كرده و گاهي باعث نابود شدن خانواده ها شده اند و در مواردي كه برخي از مواد به صورت خوراكي به افراد داده شده سبب مسموميت و يا مرگ افراد نيز شده است!.

این مطلب مهم نباید مورد غفلت باشد که شیطان و جن مطابق نظر قرآن کریم بر مومنان تسلط ندارند بلکه بر کافران است که می توانند به صورت کامل مسلط شوند، افراد بی دینی که شرعیات را رعایت نمی کنند:

«إِنَّهُۥ لَيْسَ لَهُۥ سُلْطَٰنٌ عَلَى ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ إِنَّمَا سُلْطَٰنُهُۥ عَلَى ٱلَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُۥ وَٱلَّذِينَ هُم بِهِۦ مُشْرِكُونَ» النحل/۹۹-۱۰۰. چرا که او[شیطان]، بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند، تسلّطی ندارد. تسلّط او تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده‌اند، و آنها که نسبت به او [= خدا] شرک می‌ورزند (و فرمان شیطان را به جای فرمان خدا، گردن می‌نهند). هنگامی که در مشکلات به برخی از این دعا نویسان غیر متشرع رجوع می شود و شخص از مسیر دین و دستور علما فاصله می گیرد این زمینه را برای خود فراهم می کند که در مشکلات بیشتری وارد شود، گاهی در منجلاب های بزرگتری افراد فرو می روند که به راحتی امکان خلاص شدن آنها وجود ندارد. در هر حال نباید زمینه تسلط شیطان را با رفتن نزد برخی از دعا نویسان فراهم کرد، این رفتار و سایر رفتارها گاها سر آغاز مشکلات است.

به امید روزی که انسان با توکل و توسل به قرآن و اهل بیت علیهم السلام تمام نیاز های مادی و معنوی خود را حل کند و از زندگی سالم لذت ببرد.

و من الله توفیق

سید محمد مهدی رضویان