جن چیست؟

جن در لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است. این واژه در موارد متعددی در قرآن ذکر شده است و سوره اى به همین نام در قرآن وجود دارد که در آن برخی از ویژگی های این موجود پنهان، بیان شده است.

 برطبق آیاتی از دیگر سوره های قرآن این موجود همانند انسان مادى بوده و از آتش[1] و یا آمیخته اى از آتش[2] آفریده شده است. و موجودى است با شعور و اراده که به اقتضاى طبیعتش از حواس بشر پوشیده مى باشد و در شرایط عادى، قابل درک حسى نیست. او مانند انسان، مکلف است[3]  و در آخرت برانگیخته مى شود. و در این جهان مى تواند مطیع یا عاصى، مؤمن یا مشرک و… باشد.[4] و مؤمنین آن ها در خدمت ائمه علیهم السلام بوده و انسان های مؤمن و شیعه را برادر خود می خوانند .[5]

 

توانایی های جن

اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،از جمله مى تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه جا کند. در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان علی نبینا و آله و علیه السلام وقتى عفریتى از جن مدعى مى شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد ،[6] حضرت سلیمان او را تکذیب نمى کند.[7] این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.

در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسان ها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید؛ اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند».[8]

 از این قضیه معلوم می شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه ها و افرادی از جن قرار گیرند.

باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آن ها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه هایى را به آتش مى کشند و موهوماتی از این قبیل…که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست[9] علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.

 

ارتباط با اجنه

جنّيان موجوداتى ضعيف‌تر از انسانند لذا مومن به‌هيچ‌وجه نبايد به دنبال ارتباط با آن ها باشد؛ چراكه ارتباط با آن ها انسان را از مسير كمال دور ميكند. آرى اگر جنّ مومنى خودش را در خدمت انسان مومنى قرار دهد منعى ندارد كه آن مومن از آن جن در امورى كه رضاى خداوند است استفاده نمايد؛ چنانكه طوائفى از جن به خدمت‌گزارى ائمّه عليهم‌السّلام مشغول بوده‌اند و مرحوم مجلسى در بحارالأنوار بابى را با عنوان: «باب أنّ الجنَّ خدّامهم يظهرون لهم و يسألونهم عن معالم دينهم»[10]، منعقد ساخته و احاديث متعدّدى در اين مضمون روايت نموده است، ولى با اين حال، اين كار هم شرائط و ظرائف خاصى ‌دارد كه سالكين الى الله درباره آن بايد مراتب احتياط را مراعات كنند.

جنّيان كافر و فاسق اسباب ايذاء مومنين از جن و انس را فراهم مى‌كنند و بالخصوص كودكان و زنان كه لطيفند را بيشتر اذيّت مى‌كنند و علاوه بر وسوسه‌كردن در قلوب، با جابجاكردن اثاث‌ خانه و سرقت آن ها يا ظاهرشدن به هيئت‌هاى‌مخوف يا ايجاد درد و مريضى در بدن و امثال آن نيز، مومنین را آزار ميدهند. البتّه هر اذيّتى كه به مومن مى‌رسد در تحت اراده و رضاى الهى است و لذا مومن بايد راضى بوده و از اين ابتلاءات در راه تقرّب و ترقّى بهره بگيرد، ولى در هر حال در عين مقام رضا و تسليم و از باب انجام وظيفه بايد سعى كند كه ايشان را دفع نموده و اسباب مزاحمتشان را برطرف نمايد.

 

آیا جن واقعا وجود دارد؟

خداوند در قرآن کریم آیه‌ها و احادیث مختلفی درباره جن و اجنه بیان کرده اسـت، وقتی موضوع جن بـه وسط می‌آید ناخودآگاه باعث ترس و هراس می‌شود، اما دراین مطلب کامل بـه این موضوع پرداخته ایم.

بیشتر مردم اعتقاد دارند جن ها موجوداتی هستند کـه فارغ از نامرئی بودنشان، دارای قدرت تفکر و احساسات هستند و آفرینش انها بـه هزاران سال قبل بازمی گردد. اما راز پنهان این موجودات چه می باشد؟

شاید تا کنون در فیلم ها ، جن و روح را دیده باشید، اما دیدن و صحبت در مورد جن فلسفه‌ای عمیق دارد کـه در منابع و کتاب‌های مذهبی بدان اشاره شده اسـت کـه در ادامه بیشتر می‌خوانید.

عده ای از بزرگان جریاناتی را نقل می کنند که خود شاهد بر وجود جن و ارتباط آن با انسان است.

آیت الله بهجت می فرمودند:

عده‌ای از جنیان شخصی را برای اجرای عقد نکاح با خود بردند، پس از پایان مراسم می‌خواستند به او شیرینی بدهند، مقداری طول کشید تا اینکه قدری نُقل برای او آوردند و گفتند: از فلان مغازه قنادی آورده‌ایم. دیروز به‌عنوان فلان مقدار نُقل برای شخصی کشید، ولی فلان مقدار از وزن آن را کم کشید و ما به اندازه کسر ترازویش از او برداشتیم و اینجا آورده‌ایم. ایشان نُقل را گرفت و نزد همان قنادی که گفته بودند، برد و ماجرا را گفت و صاحب قنادی هم تصدیق کرد. آن آقا به قناد گفت: دیگر کم‌فروشی مکن.[11]

در یک حکایت دیگر می فرمودند:

شخصی در کاظمین گفته بود: جن مرا اذیت می‌کند، یا در وقتی که می‌خواسته به حرم مشرف شود، برایش مشکل ایجاد می‌شده است. شاید از او طلبکار بوده‌اند، به دلیل اینکه روزی عملی بر خلاف میل آن ها انجام داده بود. وی در داخل اطاق می‌نشسته و جنی‌ها می‌آمدند و رفت‌وآمد می‌کردند و با او مأنوس بودند، یک مرتبه قطع کردند و شروع به اذیت او کردند! درهرحال، سردرد شدید می‌گیرد و در مشهد کسی دعا می‌کند و مطلب را می‌فهمد که از ناحیه جن است و سببش را بیان می‌کند و آن اینکه یک روز می‌آیند و می‌بینند روی کرسی آقا روزنامه‌ای است که روی آن عکس دختر بی‌حجاب است. بنده هم از اساتید شنیده‌ام که جنی‌ها خیلی آتشی و با تعصب هستند.[12]

در جریان دیگر آمده است:

سید ابراهیم‌نامی در کربلا بود که همیشه تسبیح در دست داشت و مشغول ذکر بود و می‌گفت: اگر ذکر نگویم، در فکر فرو می‌روم. شخصی در محضر ایشان عرض کرد: جنیان مرا اذیت می‌کنند و زیاد مزاحم من می‌شوند، ایشان فرمود: لابد مُعَوذَتَین را کم می‌خوانی![13]

این موارد بیان شده گوشه ای از هزاران جریان از ارتباط با اهل جن است که خود بهترین دلیل در حضور جن در این عالم است.

 

دیدن و ارتباط با اجنه از نظر قرآن کریم

همان طور کـه از مفهوم نام جن بـه دست می‌آید، جن موجودی ناپیدا اسـت کـه قرآن کریم وجود آنرا تصدیق کرده و مشخصاتی برای او عنوان کرده اسـت مانند:

*از آتش آفریده شده اند.[14]

*گروهی از آن‌ها مومن صالح و گروهی کافرند.[15]

*دارای تکلیف و مسئولیت اسـت.[16]

*آن‌ها دارای حشر و نشر و معادند.[17]

*دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال اسـت.[18]

*آن‌ها قدرت نفوذ در آسمان‌ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند، و بعدا ممنوع شدند.[19]

*آن‌ها قدرت انجام بعضی کار‌های مورد نیاز انسان را دارند.[20]

*آن‌ها با بعضی انسان‌ها ارتباط برقرار می ‏کردند و با آگاهی محدودی کـه نسبت بـه بعضی از اسرار نهائی داشتند؛ بـه اغوای انسان‌ها می ‏پرداختند.[21]

اما چیزی کـه در بین مردم مرسوم اسـت کـه آن ها را از ما بهتران، پری و همزاد و … میدانند و ظاهر آن ها را دارای اشکال عجیب‌وغریب و موذی معرفی می‌کنند کـه مزاحم انسان هامیشوند.

اما تمام این موارد نه مورد تائید قرآن و احادیث اسلامی اس و نه عقل آن ها را قبول میکند بلکه بیشتر زاییده توهمات و خیال پردازی افرادی اسـت کـه می‌خواهند بازار دعانویسی و امثال آن ها را گرم نگه دارند.

واضح اسـت کـه جنیان نیز مخلوقاتی مانند انسان ها هستند کـه برای آزمایش الهی و عبودیت خلق شده اند.

 

نظر خداوند در قرآن درباره جن

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرنایند:

وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون.[22]

من جنّ و انس را نیافریدم جز برای این‌که عبادتم کنند «و از این راه تکامل یابند و بـه من نزدیک شوند».

و یا این‌که هیچ چیز خارج از اجازه خداوند انجام نمی‌شود؛ و خارج از سلطنت خدا کسی نمی‌تواند بـه انسان آسیب برساند.

وَ مَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ.[23]

ولی هیچ گاه نمی ‏توانند بدون اجازه خداوند، بـه انسانی زیان برسانند.

 

شکل های دیگر اجنه

گاه جن مفهوم وسیع تری را در بر میگیرد کـه انواع موجودات ناپیدا را شامل می‌شود، اعم از آن ها کـه دارای عقل و درک هستند و آن هایی کـه عقل و درک ندارند.

حتی گروهی از حیوانات کـه میتوان آن ها را دید اما اغلب در لانه ها پنهان هستند دراین مفهوم جای دارند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

و روي انّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم قال: خلق اللّه الجنّ خمسة أصناف:صنف كالريح في الهواء،و صنف حيّات و صنف عقارب و صنف حشرات  الأرض  و  صنف  كبني  آدم  عليهم الحساب و العقاب.

خداوند جن را پنج صنف آفریده اسـت:صنفی مانند باد در هوا «ناپیدا هستند» و صنفی بـه صورت مارها، و صنفی بـه صورت عقرب ها، و صنفی حشرات زمین ‏اند، و صنفی از آن ها مانند انسانند کـه بر آن ها حساب و عقاب اسـت.[24]

 

 

در چه مواردی اجنه به انسان رخنه میکنند؟

برای ایجاد مزاحمت از سوی جن بـه انسان راه حل های بسیار زیادی وجود دارد کـه کـه خرافه بودن و کاربرد آن ها اثبات نشده اسـت.

خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند:

آن دسته از افرادی کـه ربا می خورند در قیامت نمی‌توانند برخیزند مگر مثل کسی کـه در نتیجه تماس با شیطان دیوانه شده و تعادل خودرا از دست داده اسـت.[25]

بـه طور کلی اجنه و شیاطین هرگز بر انسان سلطه قهری و غیر ارادی و تصرف نداشته و هرگونه انحرافی کـه از سوی انها درباره انسان صورت می پذیرد همراه با اختیار و اراده انسان اسـت اما بی تردید عده اي از مشکلات و سختی ها از سوی شیطان اسـت کـه همه ی برای امتحان و آزمایش ما اسـت.

بـه همین دلیل باید گفت کـه میان سختی و انحراف تفاوت بسیاری وجود دارد چرا کـه انحراف برای مومنین نیست و سختی برای آن ها مقدر شده اسـت.

 

عوامل جن زدگی

ابتدا به مواردی که در روایات به آن ها اشاره شده که با عدم رعایت آنها احتمال ایجاد مشکل می شود را بیان میکنیم.

1- خانه هایی با سقف بلند

محل زندگی نقش بسیار زیادی در ایجاد مشکل دارد و گاها شخص با عوض کردن منزل خود تمام مشکلاتش حل میشود ولی بهتر است شخص در انتخاب محل زندگی خود دقت بیشتری را بکند.

در روایات به این نکته اشاره شده است که سقف خانه نباید از هفت ذراع یعنی چیزی حدود سه متر و نیم یا هشت ذراع یعنی چهار متر، بلند تر باشد.

در روایت آمده است:

إِذَا بَنَى الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ نُودِيَ يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ أَيْنَ تُرِيد.[26]

یعنی هنگامی که کسی بلندتر از هشت ذراع خانه بسازد ندا می‌رسد ای فاسق ترین فاسق ها چه می‌خواهی؟

گاهی سقفی دوبلکس یا خیلی بلند است، در این موارد مشمول این روایت می‌شوند ولی گاهی خانه چند طبقه است و هر طبقه کمتر از چهارمتر باشد، بیشتر روایات تعبیر به سقف دارند بنابراین احتمالا شامل طبقات نمی‌شود ولی اجتناب از آن هم مطابق احتیاط است.

در روایت دیگر آمده است:

إِنَّ اللَّهَ وَكَّلَ مَلَكاً بِالْبِنَاءِ يَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ أَيْنَ تُرِيدُ يَا فَاسِق.[27]

یعنی خداوند ملکی را موکل کرده است برای خانه، به کسی که سقف را بلند تر از هشت ذراع می‌سازد می‌گوید کجا می‌خواهی برسی ای فاسق؟

تعبیر به سقف است، یعنی یک سقف نباید بیشتر از سه و نیم یا چهارمتر باشد. مگر اینکه بگویم، ارتفاع سقف از زمین مراد است که در اینصورت ارتفاع سقف طبقه‌ی دوم از زمین، شش یا هفت متر است که در اینصورت مشمول نهی می‌شود.

اگر سقف خانه بیش از سه متر و نیم باشد، در آنجا جن و شیاطین ساکن می‌شوند. روایات می‌فرمایند، شیاطین و میکروب و ویروس، نه در زمین و نه در آسمان، بلکه در هوا سکونت دارند.

به حسب ظاهر، مساجد و حرم ها نباید بلند تر از سه و نیم متر باشند ولی چون ذکر خداوند زیاد می‌شود، جن و میکروب و ویروس را فراری می‌دهد.

درباره‌ی مساجد خواهیم خواند که نباید سقف بسازند. خواستند برای مسجد پیامبر(ص) سقف بسازند، ایشان نهی کرد و فرمود عريش‌ كعريش‌ موسى‌.[28]

یعنی با برگ درخت خرما سقف درست کرد.

به همین جهت روزی که بارانی است اجازه داده شده است که انسان درون خانه نماز بگذارد.

در روایت آمده است:

ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ.[29]

یعنی بلندی سقف خانه خود را سه متر و نیم بساز، آنچه بیش از سه و نیم متر باشد، شیطان ساکن می‌شود، شیطان نه در آسمان و نه در زمین ساکن است، بلکه در هوا ساکن است.

امروزه هم می‌گویند که میکروب و ویروس معلق در هوا است.

در روایات تعبیر به «سُمک» یعنی حجم خانه آمده است. ارتفاع سقف از کف خانه مراد است.

در روایت دیگر آمده است:

مَا رُفِع مِنَ السَّقْفِ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مَسْكُون.[30]

یعنی هر سقفی که بلندتر از هشت ذراع باشد مسکن جن خواهد بود.

إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ كَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ أَوْ قَالَ الثَّمَانِيَ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُونا.[31]

یعنی اگر حجم و بلندی خانه بیشتر از هفت یا هشت ذراع باشد بالاتر از آن جن حاضر می‌شود و مسکن شیاطین می‌شود.

مراد ارتفاع خانه از کف است، معنای «سُمک» این معنا را تایید می‌کند.

بین مردم عرب متعارف است که می‌گویند این خانه «مسکون» است.

در روایت دیگر آمده است:

أَنَّهُ أَتَاهُ رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ فَقَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُ مِنْ مَنَازِلِنَا يَعْنِي عُمَّارَ مَنَازِلِهِمْ فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُه.[32]

همانا شخصی نزد امام باقر(ع) رفت و عرض کرد جن ما را از خانه هایمان خارج کرده است فرمود سقف خانه را هفت ذراع قرار بدهید و حمام را در اطراف خانه قرار دهید راوی می‌گوید این کار را انجام دادیم و بدی ندیدیم.

از آزار و اذیت جن از خانه های خود فراری شده اند.

امروزه اگر خیلی ها مبتلا به جن زدگی و آسیب جن و مشکلات مشابه مانند ام اس هستند به جهت عدم رعایت اندازه و ارتفاع سقف است.

از این روایت استفاده می‌شود جن می‌تواند به انسان آسیب برساند. امروزه مسئله‌ی «بخور حضرت مریم» مورد سوال است که آیا کار درستی است؟ آیا جن می‌تواند به انسان آسیب برساند؟ این روایت می‌فرماید جن می‌تواند به انسان آسیب برساند و او را از خانه فراری دهد.

راه دفع اذیت جن هم کم کردن ارتفاع سقف خانه است.

حمّام یا حمام (بدون تشدید به معنای کبوتر) هردو محتمل است. «اکناف» یعنی اطراف خانه و گوشه‌ی خانه که برای کبوتر نیست بلکه برای محل استحمام است.

در روایت آمده است که حمام را در اطراف و کنار خانه قرار بدهید تا جن و شیاطین در آن ساکن شوند.

حمام برای تمییز کردن و شستن است و آزار و اذیت شیطان و جن را دفع می‌کند زیرا می‌روند در حمام ساکن می‌شوند و در خانه ساکن نمی‌شوند؛ البته احتمالا در چاه ساکن می‌شوند.

در کعبه کسی ساکن نمی‌شود و اگر هم سکونت باشد، کعبه استثناء است.

شاید این ممنوعیت، شامل ساختمان های چند طبقه هم بشود، زیرا در روایت می‌فرماید:

 «ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ»[33]

سقف خانه نباید بیشتر از هفت ذراع باشد.

یعنی سقف دیگر مطرح نیست بلکه خود خانه هم نباید بیش از هفت ذراع ارتفاع داشته باشد. بنابراین شامل خانه های چند طبقه هم می‌شود.

البته احتمالاتی مطرح است، یا بیت را بر سقف خانه حمل کنیم که شامل خانه های چند طبقه نمی‌شود ولی اگر بر خود بناء حمل کنیم، ساختن ساختمان های چند طبقه ممنوع می‌شود.

برخی اعتقاد دارند خانه های چند طبقه مشکلات جن زدگی به همراه دارند، آمار گرفته اند، افرادی که در طبقات بالا زندگی می‌کنند بیشتر مبتلا به آسیب های جن می‌شود.

البته ما می‌گوییم بیشتر همان احتمال اول مراد است، یعنی سقف نباید بیش از سه و نیم متر باشد.

حال اگر خانه خریده شد یا در خانه ای ساکن هستید که سقف آن بلند است یکی از تدابیر کوتاه کردن سقف است مانند زدن سقف کاذب یا اینکه کف بالا آورده شود تا ارتفاع کم شود.

در روایات آمده است که هشت ذراع اندازه گرفته شود و برای دفع آسیب اجنه روی آن آیت الکرسی نوشته شود. گاهی تابلو زده می‌شود ولی آنچه به دست می‌آید، باید دور تا دور اتاق آیت الکرسی نوشته شود.

در صورت نوشته شدن آیت الکرسی در هشت ذراعی سقف، یا اینکه اجنه ساکن نمی‌شوند و یا اینکه جرات آسیب رساندن پیدا نمی‌کنند.

آیت الکرسی همان آیه‌ی اول مراد است تا «السمیع العلیم» و بیشتر تاکید روی آن است.

در روایت آمده است:

شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَمْكُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةً ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا يَدُورُ فَإِنْ كَانَ بَيْتٌ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ وَ الْجِنُّ تَكُونُ فِيهِ تَسْكُنُه[4]

یعنی مردی به امام صادق(ع) از اذیت کردن اجنه شکایت کرد امام(ع) فرمود سقف خانه‌ی تو چه اندازه ای است؟ عرض کرد ده ذراع فرمود هشت ذراع اندازه بگیر و آیت الکرسی را بین هشت تا ده ذراعی به شکل دور تا دور بنویس زیرا هر خانه ای که سقف آن بیشتر از هشت ذراع باشد همانا محل حضور جن است و در آن خانه ساکن می‌شوند.

به جن اهل زمین گفته می‌شود زیرا بیشتر در چاه ها ساکن هستند.

بعضی تابلویی می‌زنند و می‌گویند هنوز از آسیب جن اذیت می‌شوند، زیرا این کار فایده ندارد زیرا روایت می‌فرماید دور تا دور خانه باید نوشته شود و در همه‌ی اتاق ها باید نوشته شود.

روایات به این معنا متعدد است و می‌شود روی این مسئله کار کرد زیرا بکر باقی مانده است درحالیکه می‌تواند خیلی از مشکلات و آسیب ها و بیماری های لاعلاج را حل کند.

خصوصا در مورد صرع و تشنج نص وجود دارد که معلول جن است.

بعید نیست انسان، هنگام بیماری در حالت ضعف قرار بگیرد و جن بر او غلبه پیدا کند. کسی که به سر او ضربه می‌خورد یا افرادی که اکسیژن به مغز آن ها نرسیده است یا خانم هایی که تازه وضع حمل کرده اند و در خانه تنها بمانند، همه در حالت ضعف قرار دارند و در معرض آسیب جن هستند. امروزه از مورد آخری به «افسردگی بعد از زایمان» تعبیر می‌کنند و برای آن راه حل هم ندارند. گاهی اجنه به خود بچه در شکم مادر هم آسیب می‌رسانند و خوب است کسی کتاب در مورد نقاظ ضعف انسان تحقیق کند و بنویسد در کجا آسیب می‌بیند و این آسیب چه نوع آسیبی است که یک علم جدید است و روایات متعددی هم دارد.

2- تنهایی بعد از زیمان

امام باقر (ع) می‌فرمایند:

«کسی که می‌خواهد شیطان به خانم او آسیب نزند، تا وقتی‌که زن در حال نفاس است این عوذه را بنویسند با مشک و زعفران و آب باران صاف و آن را با پارچه لباس نو که هنوز پوشیده نشده صاف کنند (بر آن لباس نو آب باران بریزند و آب آن را با فشار دادن جدا کنند) و خانمش و فرزندش این لباس را بپوشند و در آن محل و خانه‌ای که آن خانم زائو در آن هست آن آب را بپاشند و مادامی‌که در حال نفاس است به او نمی‌توانند آسیب بزنند و فرزندش هم مبتلا به دیوانگی و جنون و پریدن در خواب و چشم‌زخم نمی‌شود و عوذه این است بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله بسم الله بسم الله والسلام على رسول الله والسلام على آل رسول الله والصلاة عليهم ورحمة وبركاته بسم الله وبالله اخرج باذن الله اخرج باذن منها خرجتم وفيها نعيد كم ومنها نخرجكم تارة اخرى، فان تولوا فقل حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم بسم الله وبالله ادفعكم بالله ادفعكم برسول الله.»[34]

شیطان چیزی است که از راه مخفی آسیب می‌زند و شامل خود شیطان و جن می‌شود.

با توجه به روایات و دعاهایی که ذکر شد زن حامله یا زنی که به‌تازگی زایمان کرده در معرض آسیب جن و شیطان هستند بنابراین باید از آن‌ها مراقبت شود و تنها نباشند. همچنین خوب است که در خانه کبوتر نگهداری کنند زیرا کبوتر جن‌ها را از خانه دور می‌کند.

3- تنها خوابیدن

در روایات تنهایی خوابیدن نهی شده است و بیشترین آسیبی که جن به انسان می‌زند برای خوابیدن تنها در خانه است. پیامبر(ص) از خوابیدن تنها کراهت داشت بلکه چنین شخصی را لعن کرده است:

لَعَنَ اللَّهُ الْآكِلَ زَادَهُ وَحْدَه وَ السَّائِرَ فِي الطَّرِيقِ وَحْدَهُ وَ النَّائِمَ فِي الْفِرَاشِ وَحْدَه.[35]

یعنی خداوند شخصی که توشه‌ی خود را تنها می‌خورد و در راه تنها سفر می‌کند و در رختخواب تنها می‌خوابد را لعن کرده است.

بله، تنها در اتاق خوابیدن هم خوب نیست. قدیم به اتاق «خانه» می‌گفتند و مراد از «بیت» اتاق است.

البته افرادی که تنها هستند و برای آن ها مشکل پیش نمی‌آید قوت عقل دارند.

الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْل.[36]

یعنی صبر کردن بر تنهایی علامت نیرومندی عقل است.

در وصیت پیامبر(ص) به حضرت امیر آمده است:

يَا عَلِيُّ ثَلَاثَةٌ يُتَخَوَّفُ مِنْهُنَ الْجُنُونُ التَّغَوُّطُ بَيْنَ الْقُبُورِ وَ الْمَشْيُ فِي خُفٍّ وَاحِدٍ وَ الرَّجُلُ يَنَامُ وَحْدَه.[37]

یعنی ای علی احتمال جنون برای صاحب سه کار وجود دارد تخلی بین قبرها و راه رفتن در یک کفش یا دمپایی و تنها خوابیدن

«جنون» از جن است و در این حالات جن بر انسان مسلط می‌شود.

اکثر ابتلائات به آسیب جن برای تنها خوابیدن است. این حالت در اروپا شایع است زیرا زن و مرد تنها زندگی می‌کنند.

بله، از فعل مضارع شاید استفاده شود که اگر کسی دائما تنها بخوابد خوب نیست.

الْبَائِتُ فِي الْبَيْتِ وَحْدَهُ وَ السَّائِرُ وَحْدَهُ شَيْطَانَانِ وَ الِاثْنَانِ لُمَّةٌ وَ الثَّلَاثَةُ أَنَس.[38]

کسی که در خانه(اتاق را هم شامل می‌شود) تنها خوابیده است و کسی که تنها سفر کرده است هردو شیطان هستند و اگر دو نفر باشند حالت جمع است و اگر سه نفر باشند حالت انس و خوشی هم دارد.

مراد از «بیتوته» بیشتر حالت خواب است ولی شاید تنها بودن بدون خواب را هم شامل شود.

زمان تنهایی شیطان بر انسان مسلط می‌شود و انسان تحت کنترل شیطان قرار می‌گیرد. دست و زبان و چشم او دست و زبان و چشم شیطان می‌شود.

افرادی را پیش من می‌آورند که از خود هیچ اراده ای ندارد و حرف و کاری که می‌کند از طرف جن یا از طرف شیطان است. تبدیل به شیطان و جن می‌شود. خیلی دیده ام افرادی که را از جانب شیطان و جن صحبت می‌کنند و می‌گوید ما او را ترساندیم و کارهای دیگر را از جانب شیطان و جن انجام داده است.

حرزهای ائمه(ع) در زمینه‌ی محافظت از جن و شیطان موثر است.

کراهت بیشتر این است که انسان تنها و روی پشت بام باشد.

أَنَّهُ كَانَ يَكْرَهُ الْبَيْتُوتَةَ لِلرَّجُلِ عَلَى سَطْحٍ وَحْدَهُ أَوْ عَلَى سَطْحٍ لَيْسَتْ عَلَيْهِ حَجْرَةٌ وَ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ فِيهِ بِمَنْزِلَةٍ.[39]

یعنی امام صادق(ع)‌ دوست نداشت شخصی روی پشت بام تنها بخوابد …

 4- خوابیدن روی بامی که دیوار ندارد

در روایات آمده است:

كَرِهَ النَّوْمَ فِي سَطْحٍ لَيْسَ بِمُحَجَّرٍ وَ قَالَ مَنْ نَامَ عَلَى سَطْحٍ غَيْرِ ذِي مُحَجَّرٍ فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ الذِّمَّة.[40]

یعنی پیامبر(ص) خوابیدن رو پشت بامی که دیوار نداشت را دوست نداشت و کسی که این کار را انجام دهد از ذمه‌ی دیگران برداشته شده است و اگر اتفاقی بیفتد ضامن نیستند…

احتمال دارد از پشت بام پرت شود یا احتمال دارد مبتلا به جنون شود.

مَنْ بَاتَ عَلَى سَطْحٍ غَيْرِ مُحَجَّرٍ فَأَصَابَهُ شَيْءٌ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ.[41]

یعنی کسی که روی پشت بام بدون دیوار بخوابد و چیزی به او اصابت کند غیر خود را ملامت نکند.

این لحن معمولا برای ابتلاء به دیوانگی است یعنی شخص مبتلاء به مشکل عقلی می‌شود. مراد افتادن نیست زیرا در روایات می‌فرماید که اندازه‌ی دیوار دو ذراع یعنی یک متر یا یک ذراع و حتی یک وجب کافی است و یک وجب جلوی افتادن را نمی‌گیرد بلکه خود سبب افتادن می‌شود.

شیطان به معنای چیزی است که از راه مخفی به انسان آسیب می‌زند و مکانیزم عمل کردن یک وجب دیوار برای جلوگیری از جنون جای بررسی دارد.

5- خوابیدن با دست نشسته

در این حال شیطان به انسان آسیب می‌رساند:

لَا يَبِيتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ يَدُهُ غَمِرَةٌ فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّيْطَانِ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه.[42]

یعنی کسی از شما درحالیکه دستش آلوده و نشسته است نخوابد و اگر این کار را انجام داد و به او دیوانگی از شیطان رسید فقط خودش را ملامت کند.

«لمم» در لغت به دیوانگی یا شاید به کل بیماری ها معنا شده است.

اغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ الْغَمَرِ فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ تَشَمُّ الْغَمَرَ فَيَفْزَعُ الصَّبِيُّ فِي رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ الْكَاتِبَان.[43]

یعنی کودکان خود را از آلودگی ها و باقیمانده‌ی غذا ها بشویید زیرا شیطان آن را بو می‌کند و سبب پریدن کودک از خواب می‌شود و دو فرشته هم از بوی آن اذیت می‌شوند.

از این ورایت و مشابه آن بدست آوردیم افرادی که در خواب حالت ترس و فزع دارند به خاطر آسیبی است که جن یا شیطان به او زده است. اگر بخواهیم متوجه آسیب شیطان و جن شویم سوال می‌کنیم که آیا از خواب می‌پری؟ این می‌تواند نشانه‌ی آسیب جن و شیطان باشد.

یک روایت می‌فرماید «لمم» یک ورایت می‌فرماید «جنون» و دیگری می‌فرماید «فزع» معلوم می‌شود این ها با یکدیگر ارتباطی دارند و نشانه‌ی این است که پریدن در خواب نشانه‌ی آسیب شیطان است و احتمال دارد به دیوانگی مبتلا شود.

6- همراه داشتن آهن

آهن برای بدن ضررهای زیادی دارد. یکی از ضررهای آن جذب جن است.

آلیاژ پلاتین ظاهرا چیزی بجز طلا و نقره و آهن است، به همین جهت به «اصاله البرائت» تمسک می‌شود حتی از جهت طبی هم برائت جاری می‌کنیم.

در روایت در باب آهن آمده است:

مَا طَهُرَتْ كَفٌ فِيهَا خَاتَمُ حَدِيد.[44]

یعنی دستی که انگشتر آهن داشته باشد طهارت ندارد.

فقهاء حکم به نجاست نکرده اند بنابراین نجاست آهن، بهداشتی است. یعنی دستی که در آن آهن باشد تمییز نیست بلکه آلوده است و مواد سمی و میکروب دارد.

طب های جدید قطره‌ی آهن می‌دهند و طب سنتی، آبِ آهن تاب می‌دهند که هر دوی آن ها خطرناک است.

حدید چینی، سنگ است و فقط اسم آن حدید یعنی آهن است زیرا شبیه به آهن است.

فولاد و استیل و چدن هر سه آهن هستند.

بعد از استفاده از چاقوی آهنی باید غذا شسته بشود. تماس با آهن کلا خوب نیست زیرا روایت می‌فرماید نجس است.

درباره‌ی میوه سفارش شده است که با چاقو برید نشود حتی خربزه که باید با دندان خورده شود زیرا باعث سفیدی دندان می‌شود.

من دیدم بعضی در کشورهای دیگر با مشت خربزه را می‌کوبند بعد می‌خورند.

در روایت دیگر آمده است:

جَعَلَ اللَّهُ الْحَدِيدَ فِي الدُّنْيَا زِينَةَ الْجِنِّ وَ الشَّيَاطِينِ فَحَرَّمَ عَلَى الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَلْبَسَهُ فِي الصَّلَاةِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قِبَالَ عَدُوٍّ فَلَا بَأْسَ بِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ فَالرَّجُلُ فِي السَّفَرِ يَكُونُ مَعَهُ السِّكِّينُ فِي خُفِّهِ لَا يَسْتَغْنِي عَنْهُ أَوْ فِي سَرَاوِيلِهِ مَشْدُوداً وَ الْمِفْتَاحُ يَخْشَى إِنْ وَضَعَهُ ضَاعَ أَوْ يَكُونُ فِي وَسَطِهِ الْمِنْطَقَةُ مِنْ حَدِيدٍ قَالَ لَا بَأْسَ بِالسِّكِّينِ وَ الْمِنْطَقَةِ لِلْمُسَافِرِ أَوْ فِي وَقْتِ ضَرُورَةٍ وَ كَذَلِكَ الْمِفْتَاحُ إِذَا خَافَ الضَّيْعَةَ وَ النِّسْيَانَ وَ لَا بَأْسَ بِالسَّيْفِ وَ كُلِّ آلَةِ السِّلَاحِ فِي الْحَرْبِ وَ فِي غَيْرِ ذَلِكَ لَا يَجُوزُ الصَّلَاةُ فِي شَيْءٍ مِنَ الْحَدِيدِ فَإِنَّهُ نَجَسٌ مَمْسُوخٌ.[45]

خداوند آهن را در دنیا زینت جن و شیاطین قرار داده است پس بر مرد مسلمان پوشیدن آهن حرام است و نماز همراه آهن جایز نیست مگر اینکه در برابر دشمن باشد …. نجس و مسخ شده است.

البته بحث آهن و مضرات آن مفصل است و ما در کتاب تغذیه درمانی بحث مطولی را بیان کردیم.[46]

7- برهنه شدن

کاملا لخت شدن سبب ابتلا به آسیب جن می‌شود. در روایات آمده است که اگر جن انسان را به این حالت ببیند، در او طمع می‌کند. طمع کردن به این معنا است که جن به انسان آسیب می‌رساند.

بیشترین آسیبی که انسان از ناحیه‌ی جن می‌بیند مربوط به کامل لخت شدن انسان است.

اگر کسی شب لخت بخوابد، گرمای بدنی و وجود بدنی را در کنار بدن خود را احساس می‌کند.

لخت خوابیدن در اروپا شایع است زیرا به آن ها توصیه بهداشتی می‌شود که برای نفس کشیدن بدن، شب ها لخت بخوابید. علاوه بر اینکه اروپایی ها تنها می‌خوابند که هر دو نقطه‌ی ضعفی است زیرا سبب آسیب زدن جن می‌شود.

جن به گونه ای است که می‌تواند ما را ببیند ولی ما آن ها را نمی‌بینیم:

﴿ إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُم[47]

یعنی بى‌ترديد شیطان و قبيله‌اش(جن) شما را مى‌بينند از آنجا كه شما آنان را نمى‌بينيد.

جن مشغول کار خود است و گویا ما را نمی‌بینند و کاری به کار ما ندارند ولی شخصی که کاملا لخت می‌شود در او طمع می‌کنند و آسیب های جن به وجود می‌آید.

آیا در جای کوچکی مانند حمام های امروزی انسان می‌تواند لخت شود؟

از روایات استفاده می‌شود لخت شدن در چنین مکان هایی ایرادی ندارد.

انسان در مکان هایی مانند بیت الخلاء و همچنین در حالت هایی مجبور می‌شود تا عورتین را ظاهر کند.

اگر مکانی خلوت باشد و انسان به طور معمول در آن مکان حضور ندارد مانند بیت الخلاء ، می‌توان گفت که جن هم در آن جا حضور ندارد. ولی اگر انسان در خانه لخت باشد، جن می‌بیند.

جن ها هم مثل ما هستند از این جهت که درب بسته جلوی آن ها را می‌گیرد.

در روایت آمده است:

أَغْلِقْ بَابَكَ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَفْتَحُ بَابا.[48]

یعنی درب خانه را ببند زیرا شیطان هیچ دربی را باز نمی‌کند.

علی القاعده در مکان هایی که سقف آن جا کوتاه باشد، شیطان کمتر حضور دارد بر عکس مکان هایی که دارای سقفِ بلند است.

از روایات استفاده می‌شود که جن می‌تواند وارد درون انسان شود. در روایتی آمده است حضرت رسول به کسی که جن درون او بود فرمود:

بِسْمِ اللَّهِ اخْرُجْ حَيْثُ أَنَا رَسُولُ اللَّه.[49]

یعنی به نام خداوند متعال خارج شو(ای جن) زیرا من رسول خدا هستم.

در روایت آمده است:

إِذَا تَعَرَّى أَحَدُكُمْ نَظَرَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ فَطَمِعَ فِيهِ فَاسْتَتِرُوا.[50]

یعنی هنگامی که یکی از شما لخت شود شیطان به او نگاه می‌کند پس در او طمع می‌کند پس بپوشانید.

گفته شد که مراد از شیطان، جن و شیطان است زیرا شیطان نیز از جن بوده است.

طب امروزی در مسئله طمع کردن جن هیچ ایده ای ندارد ؛ بنابراین در مورد آسیب جن هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند.

خیلی از بیماری های روحی و روانی و جن زدگی مربوط به لخت شدن در تنهایی است.

شیطان همیشه انسان را می‌بیند ولی عرض شد که آن ها مشغول کار خود هستند طوری که گویا انسان وجود ندارد ولی اگر انسان لخت بشود در او طمع می‌کند. معلوم می‌شود که اگر انسان لخت نباشد به او کاری ندارند.

طمع کردن شیطان یا به معنای آسیب زدن است، یا طمع کردن جنسی است که روایت هر دو را شامل می‌شود.

8- خواب بدون محافظ

انسان در حالت خواب در نقطه‌ی ضعف است و از چند جهت در معرض آسیب و بیماری و امور دیگر است؛ از ناحیه‌ی حشرات گزنده و در بیرون خانه از ناحیه‌ی درندگان و میکروب و از ناحیه‌ی سرما و موارد دیگر مانند زلزله در معرض خطر است و بهترین زره در برابر این مشکلات دعاء است.

برای پیشگیری از فلج و سکته و بیماری های مشابه و گزش حشرات و درندگان دعاهایی وارد شده است. ممکن است از ناحیه‌ی جن به انسان آسیب برساند و همچنین سارق و دشمن و قاتل می‌تواند به انسان آسیب برساند.

چون انسان در حالت خواب توجه ندارد از تمام ناحیه‌ها در معرض خطر است و تنها چیزی که انسان را حفظ می‌کند دعا است.

حضرت امیر(ع) می‌فرماید:

إِذَا  أَرَادَ  أَحَدُكُمُ  النَّوْمَ  فَلَا  يَضَعْ  جَنْبَهُ حَتَّى  يَقُولَ :

یعنی هرگاه یکی از شما می‌خواهد بخوابد بگوید:

 « أُعِيذُ  نَفْسِي  وَ  دِينِى وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ خَوَاتِيمَ عَمَلِي وَ مَا رَزَقَنِي رَبِّي وَ خَوَّلَنِي بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ عَظَمَةِ اللَّهِ وَ جَبَرُوتِ اللَّهِ وَ سُلْطَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ رَأْفَةِ اللَّهِ وَ غُفْرَانِ اللَّهِ وَ قُوَّةِ اللَّهِ وَ قُدْرَةِ اللَّهِ وَ جَلَالِ اللَّهِ وَ بِصُنْعِ اللَّهِ وَ أَرْكَانِ اللَّهِ وَ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِقُدْرَةِ اللَّهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ مَا يَدِبُّ فِي الْأَرْضِ وَ مَا يَعْرُجُ مِنْهَا وَ مِنْ شَرِّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها* وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةِ رَبِّي آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ* وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ».[51]

«جمع الله»‌ به معنای انسان های مومن و انبیاء است.

«سامه» موجوداتی هستند مانند مار و عقرب و رتیل که سم و زهر دارند و «هامه» شر تمام موجودات است.

انسان در حال خواب در معرض آسیب جن هم می‌باشد« وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ».

چیزهایی که از آسمان نازل می‌شود مانند پرتوها و اموری مانند سنگ و شهاب سنگ هایی که از آسمان می‌آید.

«ماینزل من السماء و یا یعرج فیها» بیشتر به اجنه مربوط می‌شود:

وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً.[52]

یعنی و اينكه ما پيش از اين به استراق سمع در آسمان ها مى‌نشستيم امّا اكنون هر كس بخواهد استراق سمع كند، شهابى را در كمين خود مى‌يابد!

این آیه از قول جن است که در حال صعود و نزول هستند و کلمات ملائکه را می‌شوند و برای اهل زمین نقل می‌کنند.

بنابراین خوب است این دعاها خوانده شوند و پیامبر(ص) برای حسن و حسین علیهما السلام می خواندند و حتما برای سلامتی لازم است که پیامبر(ص) می‌خواندند.

وَ مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ حِينَ يَأْخُذُ مَضْجَعَهُ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ خَمْسِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يَحْرُسُونَهُ لَيْلَتَهُ.[53]

یعنی کسی که سوره‌ی توحید را هنگام خواب بخواند خداوند پنجاه هزار ملک بر او موکل می‌کند تا از او محافظت کنند.

عرض کردیم که علاوه بر موجودات آسیب زننده مانند میکروب و ویروس و شیطان، موجوداتی هستند که برای انسان نافع هستند که در روایات به «ملک» تعبیر شده است.

در روایت آمده است:

مَنْ قَرَأَ يس فِي لَيْلَتِهِ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَكٍ يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ وَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ.[54]

یعنی کسی که قبل از خواب سوره‌ی یس بخواند خداوند هزار فرشته بر او موکل می‌کنند که از شیطان و از هر آفتی محافظت می‌کنند.

 

علائم حضور اجنه در خانه

بعضی از اتفاقات عجیب فکر و ذهن انسان را برای پیدا کردن دلیل به جایی نمی رساند و عده ای همه این موارد را به جن و امور غیر طبیعی اطلاق میکنند در حالی که اول باید همه چیز را عادی دید و برای حل آن ها تلاش کرد واگر تلاش نتیجه نداد و یا علت مشکل به هیچ وجه مشخص نشد شخص می تواند امور ملکوتی را در نظر بگیرد.

در اینجا به مواردی اشاره میکنیم که میتواند از جن باشد که اکثرا تجربی است و با درمان جن زدگی مشکل حل شده است ولی همان طور که گفته شد بهتر است اول آن را از امور طبیعیه بدانیم و برای رفع و حل آن تلاش کنیم.

۱- گم شدن و ناپدید شدن اشیاء و وسایل منزل از مکانی که آن‌ها را در آنجا قرار داده ایم.

۲- منتقل شدن اشیاء از جایی به جای دیگر به خودی خود و بدون دخالت ما. (مثلا من مسواکم را دیروز در تاقچه اتاقم گذاشتم، ولی امروز آن را در آشپزخانه پیدا می‌کنم وقتی هم از افراد خانواده می‌پرسم میبینم کسی به مسواک من دست نزده است)

۳- وقتی در خانه تنها هستیم کسی مارا صدا می‌زند. (مثلا شنیدن صدای همسر و فرزندان که ما را صدا میزنند در صورتی که هیچکس غیر از ما در خانه نیست یا همسر ما سال‌ها از دنیا رفته است).

۴- شنیدن صدا از آشپزخانه، مانند بهم خوردن ظروف یا باز شدن شیر آب یا شکسته شدن شیشه.

۵- شنیدن صدا‌هایی مانند خمیازه کشیدن، صدای پا، صدای گریه، خنده و یا صدای پچ پچ در حالی که مطمئن هستیم کسی غیر از ما در خانه نیست.

۶- افتادن و شکستن ظروف شیشه‌ای یا چینی و همچنین خراب شدن غیر عادی و مستمر وسایل منزل، سوختن و از کار افتادن آن ها.

۷- دستکاری شدن ناگهانی برق منزل و یا روشن و خاموش شدن بدون دلیل لامپ‌ها و وسایل برقی مانند رادیو و تلویزیون در حالی که ما از خاموش بودن یا روشن بودن آن‌ها از قبل مطمئن بودیم.

۸- دیدن حیوانات، حشرات و خزندگانی مانند مار که هر بار آن‌ها را می‌کشیم دوباره همان موجود را زنده می‌بینیم [این نشانه با جادو همراه است].

۹- گریه کردن و جیغ زدن‌های بی دلیل نوزادان و کودکان و پریدن ناگهانی آن‌ها از خواب.

۱۰- خون دماغ شدن اعضای خانه بدون دلیل، سردرد و اختلافات و مشاجره‌های پی در پی در خانه و بین اعضای خانواده.

۱۱- دیدن حشرات موذی، گربه و سگ‌های سیاه در خواب که در منزل راه می‌روند و مانور می‌دهند.

۱۲- تغییر ناگهانی دمای هوای اطراف به سردی یا گرما بدون وجود منبعی خاص یا دلیل واضح.

۱۳- واق واق کردن مداوم و بی دلیل سگ‌های خانگی یا خیره ماندن حیواناتی مثل سگ و گربه بر شیئی خیالی و نامرئی در گوشه‌ای از منزل و یا امتناع حیوانات خانگی از رفتن به اتاقی که قبلا راحت وارد آن می‌شدند.

۱۴- دیدن سایه‌هایی که به یکباره از اتاق خارج شده یا وارد اتاقی دیگر می‌شوند و یا از حمام به توالت و برعکس حرکت می‌کنند.

 

وصلت با جنیان

ظاهراً اصل ازدواج با جن ممکن اسـت. درباره ازدواج جن با انسان علما مطالبی بیان کرده اند کـه برگرفته از روایات و مطالب دینی اسـت.

بـه عنوان مثال آیت الله بهجت در پاسخ بـه سوال این‌که آیا ازدواج دختر با جن جایز اسـت، می فرمایند:

چون معرضیت زیادی برای فتنه و منازعه دارد و خوف خطر دارد، خلاف احتیاط اسـت و بر تقدیر جواز، احوط متعه اسـت یا این‌که طوری باشد کـه شرط کنند وکالت را کـه اختیار طلاق اسـت با دختر باشد.[55]

خداوند در سوره الرحمن می فرماید:

فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَآنٌّ [56] .

در آن باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمی‌ورزند؛ و هیچ انس و جنّ پیش از اینها با آنان تماس نگرفته است.

 لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَآنٌّ .[57]

که پیش از شوهران دست هیچ کس از جن و انس بدان زنان نرسیده است.

از این آیات میتوان دریافت کـه شکل تولد و تولید نسل جنیان نیز مانند انسان هاست. بدینسان می‌توان گفت ابلیس نیز کـه از طائفه جن اسـت، فرزندان خود را از طریق ازدواج با زنان جن بـه دنیا می آورد.

شیخ عماد الدین یکی از موانع ازدواج را اختلاف جنس دانسته و می‌گوید:

جائز نیست آدمی زن جنیه بگیرد چون خداوند فرمود:

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ.[58]

و از نشانه های‌ [قدرت و ربوبیت] او این اسـت کـه برای شـما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در بین شـما دوستی و مهربانی قرار داد؛ قطعاً دراین [کار شگفت انگیز] نشانه هایی اسـت برای مردمی کـه می اندیشند.

 

آیا امکان دیدن جن وجود دارد؟

باید بگوییم بله وجود دارد.

خداوند تبارک وتعالی در قرآن میفرمایند:

وَ يَوْمَ یحَشرُهُمْ جَمِیعًا يَامَعْشرَ الجْنّ‏ِ قَدِ اسْتَکْثرَتُم مِّنَ الْانسِ وَ قَالَ أَوْلِيَاؤُهُم مِّنَ الْانسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا.[59]

در آن روز که (خدا) همه آن ها را جمع و محشور میسازد، (می‌گوید:) ای جمعیّت شیاطین و جن! ّ شما افراد زیادی از انسان ها را گمراه ساختید! دوستان و پیروان آن ها از میان انسان ها می‌گویند: «پروردگارا! هر یک از ما دو گروه [= پیشوایان و پیروان‌گمراه‌] از دیگری استفاده کردیم؛ (ما به لذّات هوس آلود و زودگذر رسیدیم؛ و آن ها بر ما حکومت کردند؛) و به اجلی که برای ما مقرّر داشته بودی رسیدیم.» (خداوند) می‌گوید: «آتش جایگاه شماست؛ جاودانه در آن خواهید ماند، مگر آنچه خدا بخواهد» پروردگار تو حکیم و داناست.

بـه طور کلی دیدن جن برای هر انسانی محقق اسـت اما در کتب مختلف و احادیث در مورد جنیان توصیه اکید شده اسـت کـه ارتباط نگیرید چرا کـه باعث خوف و بـه هم ریختگی زندگی خودتان خواهد شد.

 

چگونگی راندن جن ها و شیاطین

بدیهی است توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بزرگان دین، به اذکار و ادعیه و یا همراه داشتن حرز برای رفع مشکلات و بیماری‌ها، به‌معنای بی‌توجهی به اصول بهداشتی و یا نادیده گرفتن توصیه‌ها و دستورات پزشکی برای درمان این امراض نیست. بلکه دعاکردن به‌نوعی بهره‌گیری از اسباب غیر مادی در کنار اسباب مادی برای درمان بهتر و کامل‌تر بیماران است، و این دو مکمل یکدیگرند. آیت‌الله بهجت نیز به گفته بیت معظم‌له، در ابتلائات و بیماری‌های جسمی، همواره خود را ملزم به رعایت توصیه‌های پزشکان متخصص می‌دانستند. بنابراین توجه به اصول بهداشتی و توصیه‌های پزشکی، همراه با دعا برای رفع بیماری‌ها و مشکلات، ضروری است.

«حرز» در معنای لغوی یعنی ذکر یا دعا یا شیئی که انسان برای محافظت از چشم زخم یا دشمن و یا خطر، همیشه همراه خود دارد. حرز مانند حجاب و پرده‌ای است که انسان را از خطرات حفظ می‌کند و می‌تواند گاهی ذکر خدا و گاهی یک شیء باشد، اما اگر فقط دعا باشد به آن «تعویذ» نیز گفته می‌شود که این مباحث در جای خودش مفصل بیان شد و می شود[60].

    یکی از توصیه‌های مؤکد حضرت آیت‌الله بهجت برای در امان ماندن از بلایا و بیماری‌ها، دفع آزار شیاطین و اجنه، رفع اختلاف بین زوجین، درمان خواب‌های پریشان، باطل‌کردن سحر و طلسم، دفع حسادت و … به همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام است.

ایشان در خصوص برطرف شدن سحر یا طلسم، علاوه بر همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام، به چند دستورالعمل دیگر هم سفارش می‌فرمودند:

١. قرآن کوچکی، همیشه همراه داشته باشید.

٢. معوذتین(سوره‌های فلق وناس) را بخوانید و تکرار نمائید.

٣. آیة الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید.

۴. چهار قل را بخوانید و تکرار نمائید خصوصا وقت خواب.

۵. درمواقع اذان با صدای نسبتا بلند اذان بگویید.

۶. روزی ۵٠ آیه از قرآن کریم را باصدای نسبتاً بلند بخوانید.[61]

بجز این دستورات در روایات برای کسانی که از آزار و اذیت جنّیان می ترسند و برای دفع جنّ، دستور العمل هایی ذکر شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1- دورى از تنهایى.

 2- تغییر مکان و محل زندگى اگر چه به طور موقت و یا دائم.

 3- صدقه دادن.

4- خواندن سوره هایى از قرآن که به چهار قل معروفند: که عبارتنداز: «کافرون»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و نیز خواندن آیه «و ان یکاد»

5- خواندن آیه:

أَفَغَیرَ دِینِ اللَّهِ یبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُون.[62]

 با صدای بلند در مکان های ترسناک.

6- نوشتن دعای معروف به حرز ابودجانه، که مفصل بیان میکنیم.[63]

7- امام باقر علیه السلام به فردی که ارواح جنیان او را اذیت می کردند، فرمود: با فاتحة الکتاب و سوره ناس و فلق تعویذ کنید (هرکدام 10 بار) و آن سوره ها را با مشک و زعفران در جامی (ظرفی) بنویسید و برای خوردن و وضو و غسل از آن ظرف استفاده کنید.

 آن شخص سه روز این عمل را انجام داد و آن پدیده برطرف شد.

8- خواندن دعایی که جبرئیل برای دفع جن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله یاد داد:

 «أَعُوذُ بِکلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ الَّتِی لَا یجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ ما ینْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ مِنْ شَرِّ ما یعْرُجُ فِیها وَ مِنْ شَرِّ مَا یلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ مِنْ شَرِّ ما یخْرُجُ مِنْها وَ مِنْ شَرِّ فِتَنِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ وَ شَرِّ الطَّوَارِقِ إِلَّا طَارِقاً یطْرُقُ بِخَیرٍ یا رَحْمَان».

9- دور کردن شیاطین به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمود: شیطان دو نوع است: شیطان جنی و شیطان انسی.

 شیطان جنی با گفتن: لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم دور می شود .

 شیطان انسی با گفتن صلوات بر محمد و آل محمد از انسان دور می شود.

10- برای پناه بردن از شر شیطان و جن “بسم الله الرحمن الرحیم” بگویید ، سوره ناس و فلق و آیت الکرسی را بخوانید.

 11- برای دفع شدن دیو و پری و غیره هر قسم که باشد آیه 9 از سوره مزمل[64] را نوشته و در گردن مریض بندد صحت یابد و بلا از او دور شود.[65]

12- از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است :

هر کس با ایمان سوره مبارکه طارق را به جهت دفع دیو و پری سه بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند از شر آن ها محفوظ می ماند.[66]

13- همچنین هر کس با ایمان هفت بار سوره مبارکه احقاف را به جهت جن با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند بسیار موثر است و مانع رسیدن آزار و اذیت از آن ها می شود.[67]

14- هر کس ذکر شریف المومن را 136 مرتبه بخواند از شر جن و انس محفوظ می ماند.[68]

15- ذكر استعاذه با توجّه قلبى كه انسان واقعاً خود را به خداوند بسپارد. طرق مختلفى از استعاذه در روايات وارد شده كه مرحوم مجلسى در بحارالأنوار بسيارى از آن ها را نقل نموده است.[69]

16- خواندن آيه سُخره :

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى اللَيْلَ النَهارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرَ تٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَهُ رَبُّ الْعَـلَمِينَ.[70]

 خواندن اين آيات در هنگام خواب و بعد از نمازها براى دفع شياطين و سحر مفيد است.

17- خواندن این آیات پس از نمازها و هنگام خواب:

شَهِدَ اللَهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلـنءِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قآنءِمَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَهِ الاْءِسْلَـمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَـبَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيَا بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِـايَـتِ اللَهِ فَإِنَّ اللَهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ.[71]

18- قرائت سوره توحيد بعد از نمازها حداقل يك بار. و مستحب است كه بعد از هر نماز دوازده‌بار خوانده شود.[72] و در خصوص نماز صبح يازده‌بار نيز روايت شده است. [73]و نيز قرائت اين سوره در هنگام خواب تأكيد زيادى شده است و سه بار [74]يا يازده بار [75] و غير از اين هم روايت شده است.

19- گفتن:

 بسم الله الرّحمن الرّحيم لاحولَ و لاقوّة إلاّ بالله العليّ العظيم.

 گفتن اين ذكر بعد از نماز صبح و مغرب آغاز صبح و شب آثار بسيارى دارد و خوب است كه حداقل هفت مرتبه گفته شود.[76]

زياد گفتن و مداومت بر ذكر: لاحولَ و لاقوّةَ إلاّ بالله العلىّ العظيم در طول روز براى گشودن گره‌هاى مادى و معنوى‌بسيار مفيد است و در حال گفتن اين ذكر انسان بايد از اراده خود خارج شده و خود را كاملاً به خداوند متعال بسپارد و در مقام تسليم نسبت به او دربيايد و لذا در برخى از ادعيه وارد شده كه بگويد:

بَرِئْتُ إِلى اللَهِ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ.

 و سپس بگويد:

 وَ لا حَوْلَ و لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللَه.[77]

20- خواندن سوره يس در آغاز صبح و شب.[78]

21- خواندن معوّذتين[79] در هنگام خواب يا در نمازها و بعد از نمازها يا در هر حالى كه انسان خوف از شياطين دارد.

22- خواندن حرزهاى مروى از ائمّه عليهم‌السلام كه در كتب ادعيه و حديث مذكور است؛ و از جمله حرزهاى مجرّب و عالى‌المضمون، حرز مروى از حضرت امام رضا و حضرت امام جواد عليهماالسلام در تعقيب نماز صبح است:

 بِسْمِ اللَهِ وَ صَلَّى اللَهُ عَلَى محمّدٍ و آلِهِ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرى إِلَى اللَهِ إِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقاهُ اللهُ سَيِّئاتِ ما مَكَروا، لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ. فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَـهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِى الْمُومِنِينَ، حَسْبُنا اللهُ وَ نِعمَ الْوكيلُ فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ، ما شاءَ اللهُ لا حَوْلَ و لا قوّةَ إِلاّ بِاللهِ. ما شاءَ اللهُ لا ما شاءَ النّاسُ ما شاءَ اللهُ وَ إِنْ كَرِهَ الناسُ، حَسْبىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبوبينَ، حَسبىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخلوقينَ، حَسبىَ الرّازِقُ مِنَ المَرزوقينَ، حَسبىَ اللهُ رَبُّ العالَمينَ حَسْبى مَنْ هُوَ حَسبى، حَسْبى مَنْ لَمْيَزَلْ حسبى، حَسبى مَنْ كانَ مُنْذُ «قَطُّ»كُنْتُ لَمْيَزَلْ حَسبى، حَسبىَ اللهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ و هُوَ رَبُّ العَرشِ الْعظيمِ.[80]

23- مداومت بر قرائت اين ذكر در صبح و شام سه مرتبه:

اللهُمَّ اجْعَلنى فى دِرْعکَ الْحَصينَةِ الَّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريد.[81]

و مناسب است بعد از آيه‌الكرسى در تعقيب نماز صبح و مغرب، گفته شود:

يا رحمنَ الدُّنيا و الآخرة و رحيمَهما صلِّ على محمّد وآلِ محمَّدٍ.

 و بعد از آن اين ذكر شريف سه بار گفته شود.

24- بلند اذان‌ گفتن در منزل كه اذان شياطين را دور مى‌كند.[82]

روايت شده است كه هر جائى كه از شياطين جن ترسيديد بلند اذان بگوئيد.[83]

25- داشتن قرآن و بلندخواندن آن در منزل.[84]

26- روضه و ذكر توسّل خصوصاً در منزل و نيز مطلق توسّل به معصومين عليهم‌السّلام خصوصاً توسّل به حضرت أمير المونين عليه‌السّلام و ذكر «ياعلى» مجرّب است.

27- صلوات بر رسول خدا و اهل بيت آن حضرت صلّى ‌الله ‌عليه ‌و آله ‌وسلّم ، خصوصاً همراه با لعن بر دشمنان.

28- به همراه داشتن مقدارى از تربت حضرت سيّد الشهداء عليه‌ السّلام كه حرز و امان است.[85]

29- در دست نمودن انگشتر عقيق كه از حضرت رسول اكرم صلّى‌الله‌عليه ‌وآله ‌و سلّم مروى است كه:

هَلاّ تَخَتَّمْتَ بِالعَقيقِ فَإِنَّهُ يَحْرُسُ مِنْ كُلِّ سوءٍ.[86]

همانا كه عقيق انسان را از هر بلايى محافظت مى كند.

30- مداومت بر طهارت (وضوء و اغسال واجبه) و مداومت بر غسل جمعه و ديگر اغسال مستحبّه.

31-  مداومت بر نظافت بدن و نظافت منزل كه ملائكه از نظافت لذّت برده و حضور مى‌يابند، و شياطين بالعكس بيشتر حضورشان در مكان هاى آلوده و كثيف و ميكربى و متعفّن است.

32- استعمال عطر و خوشبوكردن خود و منزل.

33- دودكردن اسپند و كندر و عود و بيرون‌بردن و خالى‌كردن سوخته اسپند بيرون منزل.

34- داشتن كبوتر يا مرغ و خروس؛ خصوصاً خروس سفيد در منزل كه باعث مى‌شود جنّيان را از اذيّت اهل منزل باز دارند.

جا دارد برای تکمیل بحث روایات مربوط به این مورد را بیان کنیم:

 

کبوتر

تاکید زیاد و سفارش فراوان روی کبوتر شده است. در خانه‌ی ائمه(ع) یک یا بیشتر از یک کبوتر بوده است. کبوتر انس اهل خانه است و عمده کاری که کبوتر انجام می‌دهد، شر جن و شیطان را از خانه دفع می‌کند. بال زدن کبوتر مهم است که با یک بار بال زدن، جن و شیاطین را از خانه خارج می‌کند.

در حقیقت درمان جن زدگی است. برای خانه هایی است که جن ساکن است وجود کبوتر ضروری است.

در روایت آمده است که در خانه پیامبر(ص) دو کبوتر قرمز رنگ بوده است که به نظر می‌رسد کبوتر «راعبی» بوده است که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در روایت دیگر آمده است:

لَيْسَ مِنْ بَيْتٍ فِيهِ حَمَامٌ إِلَّا لَمْ يُصِبْ أَهْلَ ذَلِكَ الْبَيْتِ آفَةٌ مِنَ الْجِنِّ إِنَّ سُفَهَاءَ الْجِنِّ يَعْبَثُونَ فِي الْبَيْتِ فَيَعْبَثُونَ بِالْحَمَامِ وَ يَتْرُكُونَ الْإِنْسَان.[87]

یعنی خانه ای نیست که در آن کبوتر باشد مگر اینکه اهل خانه از آسیب جن در امان هستند جنیان سفیه که دنبال ایجاد مشکل هستند به کبوترها سرگرم می‌شوند و از اهل خانه غامل می‌شوند.

جن می‌تواند عامل بیماری هایی باشد که امروزه درمان ندارند.

نیازی به بازی با کبوتر نیست و صرف وجود کبوتر باعث ایمنی از آسیب جن می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

إِنَّ حَفِيفَ أَجْنِحَةِ الْحَمَامِ لَيَطْرُدُ الشَّيَاطِين.[88]

یعنی صدای بال کبوتر شیاطین را بیرون می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

شَكَا رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْوَحْشَةَ فَأَمَرَهُ أَنْ يَتَّخِذَ فِي بَيْتِهِ زَوْجَ حَمَامٍ.[89]

یعنی مردی از وحشت به رسول خدا (ص) شکایت کرد پیامبر(ص) به نگهداشتن دو کبوتر در خانه امر کرد.

امروزه افراد زیادی مراجعه می‌کنند و از ترس و وحشت شکایت می‌کنند.

تجربه نشان داده است که اگر یک کبوتر باشد، اجنه خیلی زود آن را می‌کشند ولی اگر دو کبوتر باشد قدرت کشندن آن دو را ندارند.

ظاهرا مراد از یک زوج، نر و ماده است.

در روایت دیگر آمده است:

شَكَا رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص الْوَحْدَةَ فَأَمَرَهُ بِاتِّخَاذِ زَوْجِ حَمَام.[90]

یعنی مردی از تنهایی به پیامبر(ص) شکایت کرد پیامبر به نگهداری یک جفت کبوتر امر کرد.

میکروب و ویروسی که در خانه است در صورتیکه کبوتر در خانه باشد، به کبوتر مشغول می‌شود و کاری با انسان نخواهد داشت.

همانطور که امروزه هم می‌گویند، کبوتر سپر بلاء انسان می‌شود.

کبوتر در قفس هم باشد مانعی ندارد، فقط مهم این است که بتواند بال بزند. قفس نباید خیلی کوچک باشد زیرا در روایت خواندیم که صدای بال های کبوتر شیاطین را از خانه دور می‌کند.

میکروب و ویروس با موجود زنده سر و کار دارد، ولی اگر حیوان وجود داشته باشد سراغ حیوان می‌رود. این یکی از رازها است.

زندگی میکروب و ویروس با تغذیه از بدن موجود زنده است و اسباب نابودی موجود زنده را فراهم می‌کند، بنابراین زنده بودن شیطان و میکروب و ویروس، در گرو مرگ حیوان و انسان است و زندگی حیوان و انسان در گرو مرگ میکروب و ویروس است پس امروزه با استریل کردن و مواد آنتی بیوتیک با میکروب و ویروس مقابله می‌کنند و این مقابله در طب اسلامی با گفتن بسم الله و نگهداری کبوتر و امثال این ها اتفاق می‌افتد.

با کنار گذاشتن تعالیم اسلامی، نیاز به آنتی باکتریال ها و آنتی ویروس ها و شوینده های قوی و امثال این ها پیدا کرده ایم و این ها هم به ما آسیب زده است.

 

انواع کبوتر

بهترین کبوتر، کبوتر«راعبی» است. کبوتر راعبی قرمز رنگ است و پا های آن پر دارد و روی سر آن تاج وجود دارد و زیاد پرواز نمی‌کند و مقداری سنگین است.

که کبوتر خانه‌ی پیامبر(ص) قرمز رنگ بوده است.

کبوتر راعبی علاوه بر صدای معمول کبوتر ها، صدای مخصوصی دارند که گفته می‌شود قاتلان امام حسین(ع) را نفرین می‌کند.

در روایت آمده است که در خانه‌ی امام صادق یک کبوتر سبز و کبوتر سیاه وجود داشته است:

رَأَيْتُ فِي مَنْزِلِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع زَوْجَ حَمَامٍ أَمَّا الذَّكَرُ فَإِنَّهُ كَانَ أَخْضَرَ بِهِ شَيْءٌ مِنَ السَّمْرِ وَ أَمَّا الْأُنْثَى فَسَوْدَاءُ وَ رَأَيْتُهُ يَفُتُّ لَهُمَا الْخُبْزَ وَ هُوَ عَلَى الْخِوَانِ وَ يَقُولُ إِنَّهُمَا لَيَتَحَرَّكَانِ مِنَ اللَّيْلِ وَ يُؤْنِسَانِي وَ مَا مِنِ انْتِفَاضَةٍ يَنْفُضُ بِهَا مِنَ اللَّيْلِ إِلَّا دَفَعَ اللَّهُ بِهَا مَنْ دَخَلَ الْبَيْتَ مِنَ الْأَرْوَاح.[91]

در منزل امام کاظم(ع) یک جفت کبوتر دیدم که نر آن سبز و ماده‌ی آن سیاه بود و امام کاظم(ع) سر سفره برای آن ها نان قرار می‌داد و می‌فرمود این دو در شب حرکت می‌کنند و باعث انس من می‌شوند تکانی که در شب می‌خورند باعث دور کردن ارواح از داخل خانه می‌شوند.

مراد از ارواح جن یا جانداران دیگر مثل شیطان یا مار می‌باشد.

در روایت آمده است:

أَكْثِرُوا مِنَ الدَّوَاجِنِ فِي بُيُوتِكُمْ يَتَشَاغَلْ بِهَا الشَّيَاطِينُ عَنْ صِبْيَانِكُم.[92]

زیاد حیوان خانگی نگهداری زیرا شیاطین به جای بازی با کودکان شما با حیوانات مشغول می‌شوند.

در روایت دیگر آمده است امام صادق(ع) اجازه می‌داد وارد اتاق خواب بشوند زیرا موجب انس می‌شوند و برطرف شدن وحشت می‌شوند.

راوی می‌گویند من مدفوع پرندگان را روی رخت خواب حضرت دیدم.

در روایتی آمده است که به حضرت علی(ع) از وجود جن در خانه شکایت شد، حضرت(ع) به آن خانه آمد و به جنیان گفت یا از خانه خارج بشوید یا در این خانه کبوتر می‌آورم.

«دواجن» به هرنوع حیوان خانگی گفته می‌شود.

 

مرغ و خروس

مستحب است مرغ در خانه باشد. در روایت آمده است صدای خروس نماز است و بال زدن آن رکوع و سجود است.

در روایت آمده است:

فِي الدِّيكِ خَمْسُ خِصَالٍ مِنْ خِصَالِ الْأَنْبِيَاءِ السَّخَاءُ وَ الْقَنَاعَةُ وَ الْمَعْرِفَةُ بِأَوْقَاتِ الصَّلَاةِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ وَ الْغَيْرَةُ.[93]

در خروس پس خصلت انبیاء وجود دارد سخاوت، قناعت، دانستن اوقات نماز، زیاد جماع کردن و غیرت.

مهم این است که میکروب و ویروس مشغول حیوانات می‌شود و کاری به انسان ندارند. حیوانات خانگی آنتی میکروب و آنتی ویروس طبیعی هستند.

در روایت دیگر آمده است:

كَانُوا يُحِبُّونَ أَنْ يَكُونَ فِي الْبَيْتِ الشَّيْءُ الدَّاجِنُ، مِثْلُ الْحَمَامِ أَوِ الدَّجَاجِ أَوْ الْعَنَاقِ، لِيَعْبَثَ بِهِ صِبْيَانُ الْجِنِّ وَ لَا يَعْبَثُونَ بِصِبْيَانِهِم.[94]

ائمه(ع) دوست داشتند در خانه موجود اهلی مانند کبوتر یا مرغ باشد تا بچه های جن با آن ها بازی کنند و کاری به بچه های انسان نداشته باشند.

دجاج جنس است و شامل نر و ماده می‌شود.

در روایت آمده است:

دِيكٌ أَبْيَضُ أَفْرَقُ يَحْرُسُ دُوَيْرَتَهُ وَ سَبْعَ دُوَيْرَاتٍ حَوْلَهُ وَ لَنَفْضَةٌ مِنْ حَمَامٍ مُنَمَّرَةٍ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِ دُيُوكٍ فُرْقٍ بِيضٍ.[95]

خروس سفیدو تاج دار اطراف خانه و هفت محله را نگهبانی می‌کند و یک تکان خوردن کبوتر چند رنگ بهتر از هفت خروس سفید تاج دار است.

«منمره» از «نمر» به معنای پلنگ آمده است. به معنای کبوتر طوق دار یا مانند پلنگ رنگی و خال دار است.

 

نامه ای در روش های دفع جن

مرحوم سيّد محمّدحسين حسينى طهرانى نامه ای به حاج أبوأحمد عبدالجليل محيى درجواب شکایات ایشان از اذیت و آزار جن و… نوشته اند که خواندن آن خالی از لطف نیست:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

و صَلَّى اللهُ عَلى سَيِّدنا مُحمّدٍ و ءَالهِ الطّاهرينَ و لعنةُ اللهِ عَلى أعدآئِهم أجمعينَ مِنَ الأَنَ إلى يَومِ الدّينِ

حضرةُ الأخِ الأعزِّ الأکرمِ الحبيبِ اللبيبِ الحاجِّ أبىأحمد عبدِالجليلِ المُحيى أدام اللهُ إفضالَه

سلامٌ عليکُم و رحمتُهُ و برکاتُه….

۱. قبلَ کلِّ صلوةٍ يَحسُنُ أنتَقرَءوا أنتُم و عآئلتُکم مرَّةً واحدةً: أعوذُ بِاللهِ مِن هَمَزاتِ الشّياطينَ و أعوذُ بِاللهِ أنيَحضُرونَ .

۲. و قُل الحمدُ لِلّه الّذى لَميتَّخِذ صاحبةً و لا وَلَدًا و لَميکُن لَهُ شَريکٌ فى المُلکِ و لَميکُن لَهُ وَليٌّ منَ الذُّلِّ و کَبِّرهُ تَکبيرًا.

۳. السُّکونَةُ المَنزِليّةُ تکونُ فى الطّبقَةِ القَريبةِ منَ الأرضِ فإذا اضْطَرَرتُم إلى ما فوقَ ذلِک اکتُبوا ءَايةَ الکرسىِّ إلى قوله: وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ، بِجَميعِ جُدرانِ البُيوتِ .

۴. التَّدخينُ بالکُنْدرِ (اللُّبان) مقداراً قليلاً فى البيوتِ قُبَيلَ السّحرِ، و دوامُ الوضوءِ.

۵. قِراءَةُ القُرءَانِ لکُم و لکُلٍّ من عآئلَتِکم صَباحًا بقدرِ نصفِ الحزبِ مع التّغنّى و بصَوتٍ جَهوَرىٍّ. و لا بَأسَ لِلنّسآءِ إذا لَميَسمَع أصواتَهُنَّ الأجنبىُّ.

۶. دَبَر کُلِّ فَريضةٍ مرَّةً واحِدةً: وَ اللهُ المُستَعانُ و تَوَکَّلْ عَلى الْحَىِّ الّذى لايَموتُ، بعدَ تسبيحِ الزّهراءِ سلامُاللهِعلَيها.

۷. إخراجُ تِلفيزيون و الرّاديو و ما شابَهَهُما مِن جميعِ الدّارِ و عدمِ النّظرِ إلَيها فى الخارجِ أيضًا.

۸. أوَّلَ طلوعِ الشّمسِ و أوّلَ غروبِها مرّةً واحدةً: قُلِ الْلَهُمَّ مَـلِکَ الْمُلْکِ تُؤتِى الْمُلْکَ مَن تَشَآءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَآءُ و تُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.

الأحقرُ الأفقرُ سيّد محمّدحسين الحسينىّ الطّهرانىّ

۷ شعبان/ ۱۴۱۵

ترجمه:

بسم الله الرّحمن الرّحيم.

و صلّى الله على سيّدنا محمّدٍ و آله الطّاهرين و لعنةُ الله على أعدائهم أجمعين من الانَ الى يوم الدّين.

خدمت عزيزترين و گرامى‌ترين برادر، صديق فرزانه: حاج أبوأحمد عبدالجليل محيى أدام‌الله‌افضاله .

سلامٌ عليکم و رحمة الله و برکاته.

نامه با ارزش شما رسيد و از احوال شما و خانواده محترمتان باخبر شدم، اميدوارم که خداوند تعالى با نظر رحمت و مودّت و رأفت و شفقت خود به ما و شما منّت نهد؛ انّه قريبٌ مجيب.

پيوسته شيطان اولياء خود از جنّ و انس را براى مسدودنمودن راه مومنين و مشتاقين و سالکين راه خدا تشويق نموده و به حرکت در مى‌آورد، وليکن اين جولانى بيش نيست و جولان حقّ تا قيامت برقرار است. بنابراين چاره‌اى جز توکّل بر خداى سبحان و قطع اميد از غير او نيست، چراکه اسباب بدست اوست و سبب هر چيز تحت قدرت و اختيار اوست، و بايد تحت حفظ و مراقبت او در آمد.

۱. خوب است که خود و خانواده، قبل از هر نماز اين ذکر را يکبار قرائت نمائيد:

أعوذُ بِاللهِ مِن هَمَزاتِ الشَّياطينَ و أعوذُ بِاللهِ أن يَحضُرونَ.

۲. و بگوئيد:

الحمدُلِلّه الّذى لَميَتَّخِذ صاحِبةً و لا وَلَدًا و لَميَکُن لَه شريکٌ فى المُلکِ و لَميَکُن لَه ولىٌّ مِنَ الذُّلِّ و کَبِّرهُ تَکبيرًا.

۳. محلّ سکونت بايد در طبقه نزديک به زمين باشد[96]، و اگر ناچار به سکونت در طبقات فوقانى شديد، آية الکرسى را تا عبارت: وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ، به همه ديوارهاى اطاقها نصب کنيد[97].

۴. دودکردن مقدار کمى کُندر، اندکى قبل از سحر، و دائم‌الوضوء بودن.

۵. قرائت قرآن توسّط شما و همه اعضاى خانواده به مقدار نصف حزب در صبح با آواز و صداى بلند. و اين نحوه قرائت براى‌مخدّرات، چنانچه نامحرم صداى آن ها را نشنود اشکالى ندارد.

۶. پس از هر نماز واجب، بعد از تسبيح حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها يک مرتبه:

واللهُ المُستَعانُ و تَوَکَّل عَلى الحَىِّ الّذى لايَموتُ.

۷. و بيرون‌بردن تلويزيون و راديو و وسائلى از اين قبيل، از فضاى خانه؛ و همچنين تماشانکردن تلويزيون در خارج از منزل[98].

۸. اوّل طلوع آفتاب و اوّل غروب آن يک مرتبه:

قُلِ اللَهُمَّ مَـلِکَ الْمُلْکِ تُوتِى الْمُلْکَ مَن تَشَآءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَآءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.

در بعضى از نامه هايى که سابقاً براى شما ارسال نمودم بعضى مطالب را براى بهبود راه و رسم زندگى خانوادگى تذکّر دادم … و خدا ميداند در نزد من مطلبى بيش از همين تذکّرات ساده و آسان نيست.

امّا پذيرفتن و عمل‌نمودن بدست شما و به توفيقى از جانب خداوند سبحانه و تعالى است؛ إنّه سميعٌ مجيبٌ و بعباده قريب…

الأحقر الأفقر سيّد محمّدحسين حسينى طهرانى

۷ شعبان/۱۴۱۵

 

بخور حضرت مریم علیها سلام

شاخص‌ترین درمان دیوانگی، سی‌پی، خبل، اوتیسم و انواع بیماری‌هایی مانند آن‌ها است.

مفید برای بسیاری از بیماری‌هایی که درمان دارویی ندارند که این مورد می‌تواند درمان باشد مانند صرع و بیماری‌هایی که از ناحیه ارواح (جن و شیطان) است، برای مس و خبل (سی‌پی) و دیوانگی و مأخوذ (کسی که به‌طور کامل کنترلش به دست جن افتاده).

روایت:

أَنَّهُ وَصَفَ بُخُورَ مَرْيَمَ لِأُمِّ وَلَدٍ لَهُ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ نَافِعٌ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مِنْ قِبَلِ الْأَرْوَاحِ مِنَ الْمَسِّ وَ الْخَبَلِ وَ الْجُنُونِ وَ الْمَصْـرُوعِ وَ الْمَأْخُوذِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ نَافِعٌ مُجَرَّبٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى قَالَ لِتَأْخُذْ لُبَاناً أَوْ سَنْدَرُوساً وَ بُزَاقَ الْفَمِ وَ كُورَ سَنْدَرِيٍّ و قُشُورَ الْحَنْظَلِ و مُرَّ مري [بَرِّيٍ‏] وَ كبريت [كِبْرِيتاً] أَبْيَضَ كَسَرْتَ دَاخِلَ الْمُقْلِ وَ سُعْدَ يَمَانِيٍّ وَ يكسـر [يَكْثُرُ] فِيهِ مُرٌّ وَ شَعْرَ قُنْفُذٍ مَشْبُوثٍ بِقَطِرَانٍ شَامِيٍّ قَدْرَ ثَلَاثِ قَطَرَاتٍ تَجْمَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَ يُصْنَعُ بُخُوراً فَإِنَّهُ جَيِّدٌ نَافِعٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.[99]

امام باقر علیه السلام بخور حضرت مریم را برای کنیزی که از او فرزند داشتند معرفی می‌کنند، و فرمودند که این نفع دارد برای همه بیماری‌هایی که از ناحیه ارواح (جن و شیطان) است، برای مس و خبل (سی‌پی) و دیوانگی و صرع و مأخوذ (کسی که به‌طور کامل کنترلش به دست جن افتاده) و دیگر مشکلات مانند این‌ها، مفید و مجرب است، به اذن خداوند، کندر یا سندروس و آب دهان و کَوَر سندری و پوست هندوانه ابوجهل و مُر مَری و گوگرد سفید و شکستگی داخل مقل و سعد یمنی و در آن مُر خرد کن و موی جوجه‌تیغی آغشته شده به قطران شامی، به‌اندازه سه قطره، تمامی آن‌ها را جمع می‌کنی و مخلوط می‌کنی و از آن بخور درست می‌کنی، همانا به خواست خداوند خوب و نافع است.

توضیحات:

بخور حضرت مریم سلام الله علیها شاخص‌ترین درمان دیوانگی، سی‌پی، خبل، اوتیسم و انواع بیماری‌هایی مانند آن‌ها است. برای بسیاری از بیماری‌هایی که درمان ندارد می‌تواند درمان باشد مانند صرع که با سه بار بخور دادن درمان می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام شده این دارو قبلاً هم در اروپا و روم و یونان بوده زیرا مربوط به حضرت مریم علیها سلام است.

اگر کسی در خواب احساس خفگی کند یا از خواب بپرد و حالت ترس پیدا کند و یا جن را ببیند یا صدایش را بشنود، همه این‌ها معلول جن و شیطان است ولی مردم معمولاً بازگو نمی‌کنند زیرا دیگران باور نمی‌کنند. معمولاً در خانه‌های قدیمی و خانه‌های با سقف بلند، احتمال ابتلا به این مشکلات بیشتر است.

خداوند در قرآن درباره کسی که ربا می‌خورد می‌فرماید:

الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ.[100]

کسی که براثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی زمین می‌خورد، گاهی بپا می‌خیزد).

 مراد از مس حالتی است که کنترل حرکت اعضا بدن از دست شخص خارج می‌شود و در اختیار جن قرار می‌گیرد و حرکات بدن نامتوازن و غیرعادی می‌شود.

این روایت در کتاب‌های دیگر باکمی تفاوت آمده، در روایات دیگر که بعداً ذکر خواهد شد به‌جای« کندر یا سندروس»، «کندر و سندروس» آمده و به‌جای «آب دهان»، «سنگ قمر» آمده و به‌جای «کور سندری»، «کور سندی» آمده و به‌جای «مر مری»، «مر بری، یا حزا بری» آمده و به‌جای «در آن مر خرد کن»، «در آن مر زیاد بریز» آمده.

سندروس شبیه کندر است ولی درشت‌تر است و طعم آن تفاوت دارد، سنگ قمر نوعی سنگ است که در شب‌های مهتابی می‌درخشد، کور یا کور گندم نوعی گیاه است که برگ گردی دارد ابتدا سبز است و بعد از خشک شدن قهوه‌ای می‌شود و کمی خار هم دارد و در عطاری‌ها وجود دارد و شاید خیار تلخ هم به آن گفته شود، مُر مَری یعنی همان مر که معروف است ولی چون در روایت مُر تکرار شده احتمالاً صحیح همان حزا بری است که در نقل‌های دیگر آمده و به معنی جعفری وحشی یا مغدونس است البته در بعضی کتب آمده حزا یعنی دینارویه و زوفرا هم به آن می‌گویند، مقل ازرق نوعی صمغ است. مشکل اصلی در تهیه این مواد است برای مثال موی جوجه‌تیغی بسیار کم است و جمع‌آوری آن سخت است البته اگر منظور تیغ‌های جوجه‌تیغی باشد کار آسانی است و مشکل اصلی قطران شامی است که ماده سیاهی است که از سوزاندن تنه درخت أرز به دست می‌آید که در شام (سوریه) وجود دارد و در حال حاضر در دسترس نیست.

با توجه به سه نقل که از این روایت ذکر شد می‌توان اینگونه جمع بندی که:

تأخذ لبانا وسندروسا، وبزاق القمر، وكور سندي وقشور الحنظل، وحزاء برى، وكبريتا أبيض، وكسـرة داخل المقل وسعد يماني، ويكسر فيه مر، وشعر قنفذ ملتوت بقطران شامي قدر ثلاث قطرات يجمع ذلك كله وتصنع بخورا، فإنه جيد نافع إنشاء الله.

کندر بگیر و سندروس و سنگ قمر و کور سندی و پوست هندوانه ابوجهل و جعفری وحشی و گوگرد سفید و شکستگی داخل مقل و سعد یمنی و در آن مر خرد کن و موی جوجه‌تیغی که به قطران شامی آغشته شده به اندازه سه قطره، همه را باهم جمع کنید و از آن بخور بسازید، این داروی خوبی است و به خواست خدا منفعت دارد.

 از آنجا که در دو نسخه آب دهان آمده هرچند احتمال تصحیف زیاد است ولی جهت احتیاط بهتر است که آب دهان شخص مبتلا هم در آتش بیاندازند، همچنین مر بری یا مر وحشی هم اضافه شود.

 

نکات:

بخور دادن در عرف جامعه به جوشاندن یک گیاه در آب گفته می شود ولی در روایات به دود کردن یک چیز توسط آتش و حرارت مستقیم گفته می شود لذا بخور حضرت مریم را باید سوزاند.[101]

ترکیبات:

1- کندر                                         1واحد

2- سندروس                                  1واحد

3- سنگ قمر                                  1واحد

4- کور سندی                                 1واحد

5- پوست هندوانه ابوجهل                 1واحد

6- جعفری وحشی                          1واحد

7- گوگرد سفید                              1واحد

8- شکستگی داخل مقل                 1واحد

9- سعد یمنی                               1واحد

10- مُر                                         1واحد

11- موی جوجه‌تیغی                      1واحد

12- قطران شامی                         3 قطره

13- آب دهان بیمار                         کمی

 

حقایق جن

تفاوت های انس و جن و فرشته

 اشتراک هر سه موجود، برخوردار بودن از تجرد و اراده و اختیار و عقل و مسئولیت و نظام مند بودن زندگی است.

*با این تفاوت که جن و انس بدن دارند اما فرشتگان بدن ندارند و اگر هم با بدن دیده شده اند آن بدن تمثل آن فرشته بوده است نه خود فرشته:

فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا.[102]

و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد). در این هنگام، ما روح خود(فرشته ای) را بسوی او فرستادیم؛ و او در شکل انسانی بی‌عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد!

یعنی فرشتگان در قوای ذهنیّه انسان به صورت مناسب ظاهر می شوند، بر خلاف انس که بدن ظاهری دارد و بر خلاف جن که بدن دارد اما به صورت متشکل یعنی اگر خود را فشرده کند در خارج دیده می شود.

*فرشته هوای نفس و شهوت ندارد اما انس و جن هوای نفس و شهوت دارند.[103]

*همه فرشتگان معصومند اما همه انس و جن معصوم نیستند.

*فرشتگان هم در ذات خود مجردند هم در فعل خود یعنی با اراده کارهای خود را انجام می دهند نه با وسیله. اما انس و جن ذاتا مجردند ولی فعلا مادی هستند یعنی با ابزار باید کارها را انجام دهند.

*همه فرشتگان و جن ها طی الارض دارند اما همه انسان ها طی الارض ندارند.

*فرشته ها قیامت به معنای حساب پس دادن ندارند اما انس و جن قیامت دارند.

*انسان مسلمان شیعه و سنی دارد اما جن مسلمان فقط شیعه است.

بعضی از علما فرموده است:

جن سنی نداریم؛ چون هنوز برخی از جن هائی که در غدیر خم شاهد من کنت مولاه فهذا علی مولاه گفتن پیامبرصلی الله علیه و آله بوده اند زنده اند و بر این واقعه شهادت می دهند.

*فرشته محدود است و صاحب مقام معلوم:

  وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ[104]

اما انس و جن از ظرفیت نامحدود بر خوردارند.

*در انس و جن جنسیت (مذکر و مونث) هست اما فرشتگان جنسیت ندارند.

*فرشتگان از نور خلق می شوند اما بدن انسان از خاک و گل آفریده شده و بدن جن از نار و آتش و به قول قرآن از مارج یعنی از زبانه آتش خلق شده است.

فرشتگان زن و مرد و ازدواج و زاد و ولد ندارند اما انس و جن زن و مرد[105] و ازدواج و زاد و ولد دارند.[106]

حتی در بین فقها بحث است که آیا انس و جن می توانند با هم ازدواج کنند؟ برخی از فقها معتقدند که می شود و برخی حرام می دانند.

*فرشتگان نمی میرند (مگر هنگام برپائی قیامت) اما انس و جن مرگ دارند.

*قد جن ها کوتاه است (تقریبا دو وجب) ولی می توانند خود را به اندازه یک گنجشک کوچک کنند و یا بالعکس می توانند خود را به اندازه یک اتاق بزرگ کنند.

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است:

روزی حضرت رسول صلی الله علیه و آله نشسته بود، مردی به خدمتشان رسید که بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. سلام کرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود«خودش و کلامش شبیه جن است». سپس به او فرمود کیستی؟ عرض کرد:من هام، پسر هیم، فرزند لاتیس، پسر ابلیس هستم.[107]

 

حالات اجنه

در مورد غذاى آن ها، در روايات آمده است كه آن ها از استخوان ها و سرگين چهارپايان استفاده مى كنند.[108] باز در روايتى از امام سجاد علیه السلام آمده است كه:

«استخوان را از گوشت خالى نكنيد كه براى جنها در آن نصيبى باشد و اگر استخوان را از گوشت پاك كنيد چيزى از خانه شما مفقود مى شود كه بهتر از آن گوشت است.»[109]

برخى بزرگان گفته اند كه جن ها از بوى استخوان ها استفاده مى كنند و حيوانات جن ها از بوى سرگين بهره مى برند.[110]

بنابراين مى توان حدس زد كه غذاى جن ها از جنس گاز است چون بو از سنخ گاز است و از غذاهاى جامد يا مايع استفاده نمى كنند و اين با لطافت جسم آن ها سازگار است البته بعيد نيست كه غير از بوى استخوان و سرگين، در بين خود نيز غذاهايى داشته باشند و شايد از حيوانات جن نيز به عنوان غذا استفاده كنند همچنين ممكن است گياهانى نامرئى نيز وجود داشته باشند كه حيوانات آن ها از آن استفاده كنند. والله اعلم.

همان طور که مطرح شد اجنه مختارند و نسبت به اعمالشان عذاب و عقاب می شوند ؛ عذاب آن ها نيز مى تواند متناسب با جسم آن ها باشد مثلا ممكن است آن ها نيز بيماريهاى خاص خود را داشته باشند و برخى چيزهابه آن ها آسيب برسانند. مثلا از آيه ۱۸ حجر[111] و ۱۰ صافات[112] و ۹ جن[113] استفاده مى شود كه شهاب ها مى توانند به جن ها آسيب برسانند. در آخرت نيز عذاب هايى براى جن هاى كافر و گناهكار وجود دارد كه يكى از آن ها آتش است.[114]اين شبهه كه آتش بر جنها كه از آتشند اثر نمى كند باطل است چون ماده اوليه آن ها آتش است نه اينكه خود نيز آتش باشند. همان طور كه انسان از خاك آفريده شده است ولى خودش خاك نيست. ثانيا آتش جهنم علاوه از جسم روح و فؤاد را هم مى سوازند.[115]

 

علائم و نشانه های جن در کودکان و نوجوانان

نشانه های بیان شده همیشه علت تامه بر جن زدگی نیستن و گاهی میتواند از تغذیه نا مناسب و عدم تعادل مزاج و یا مشکلات روحی و تربیتی باشد به همین دلیل اول به درمان های عمومی و روز مره لز جمله مراجعه به طبیب سنتی و تصحیح سبک زندگی و در صورت نیاز مراجعه به یک روانشناس و در صورت عدم گرفتن نتیجه شروع به درمان مسایل ماورایی کردن.

نشانه ها:

    ۱-بازی و صحبت کردن با شخصیت های خیالی.

    ۲- جیغ زدن، بیدار شدن و گریه های شبانه.

    ۳- زیاد خارش یا دست زدن به آلت تناسلی.

    ۴- شب ادراری و راه رفتن در خواب.

    ۵- ترس از تاریکی و تنها خوابیدن.

    ۶- بیش فعالی غیر معقول، تحرک زیاد و انجام کارهای خطرناک.

    ۷- خیره شدن به یک گوشه از اتاق یا به سقف.

    ۸- لجبازی زیاد و مخالفت با والدین.

    ۹- تشنج در کل بدن یا در یک عضو خاص.

    ۱۰- احساس سنگینی و دیر بیدار شدن از خواب.

    ۱۱- گوشه گیری و عدم بازی با سایر کودکان.

    ۱۲- بی میلی به غذا، کم اشتهایی و رنگ پریدگی.

    ۱۳- گرفتن انگشت شصت به وسیله انگشت اشاره در نوزادان.

    ۱۴- پس زدن سینه مادر در شیرخوارگان.

    ۱۵- عفونت های گوش.

    ۱۶- بیماری زردی.

    ۱۷- علاقه به ضرب و شتم سایر افراد.

    ۱۸- علاقه به ترشی و دوری از شیرینی.

    ۱۹- احساس تشنگی زیاد.

    ۲۰- بیزاری از حمام کردن و تماس آب با سر و صورتشان.

    ۲۱- کمبود آهن و کم خونی.

    ۲۲- بیزاری از صدای اذان یا قرآن.

این ها نشانه های کلی و شایع وجود بیماری ماورایی و علائم جن در کودکان است.

 

پاورقی ها

[1] –  حجر، 27: “والجانَّ خلقناه من قبلُ من نارالسموم”، و جان را از پیش، از آتش زهرآگین آفریدیم.

[2] – الرحمن، 15: “وخلق الجان من مارج من نار”؛ و جن را از آمیخته اى از آتش آفریدیم.

[3] –  حِجر، 29-42، جن، 11-15

[4] – قاموس قرآن، واژه ى جن.

[5] – میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، 1403 ه. ق، 1362 ه. ش، ج 2 ، ص 11، ح 2658؛ اصول کافی (مترجم)، ج 2، کتاب الحجة، “باب آمدن جن نزد ائمه(ع) و پرسیدن از مسایل دینی”، ص 243، ح 4. لازم به یادآوری است 7 حدیث دیگر درباره جن در همین کتاب آورده شده است؛ سفینة البحار، للشیخ عباس القمی، دار الاسوه، الطبعة الثانیة، 1416 ه. ق، ج 1، باب الجیم بعده النون، ص 673؛ معارف قرآن، استاد مصباح یزدی، ص 316 .

[6] – …قَالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِكَ ۖ وَ…،سوره نمل آیات 40 – 30.

[7] – جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119.

[8] – شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹.

[9] –  مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص155 و 156.(با کمی دخل و تصرف)

[10] – بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۳ تا ۲۴

[11] – در محضر بهجت، ج۲، ص۲۶۴

[12] – در محضر بهجت، ج۲، ص۱۴۵

[13] – در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۷۵

[14] وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ. «سوره الرحمن، آیه ۱۵»

[15] – وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَٰلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا.«سوره جن، آیه ۱۱»

[16] – «آیات سوره جن و سوره الرحمن»

[17] – وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا. «سوره جن، آیه ۱۵»

[18] – «آیات مختلف سوره جن»

[19] – وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا.«سوره جن، آیه ۹»

[20] – وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ* يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا  وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ*. «سوره سبا، آیات ۱۲- ۱۳»

[21] – وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا. «سوره جن، آیه ۶»

[22] – ؛ «سوره ذاریات، آیه ۵۶»

[23] – ؛ «سوره بقره، آیه ۱۱۲».

[24] – سفینة البحار،ج 1؛ ص 678«ماده جن»

[25] – الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا . بقره آیه 275.

[26] – المحاسن، برقی، ج2، ص608.

[27] – المحاسن، برقی، ج2، ص608.

[28] – تفسیر عیاشی، عیاشی، ج2، ص112.

[29] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص529.

[30] – المحاسن، برقی، ج2، ص609.

[31] – المحاسن، برقی، ج2، ص609.

[32] – مکارم الاخلاق، طبرسی، ص128.

[33] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص529.

[34] – طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۹۷.

[35] – عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور، ج4، ص9.

[36] – الکافی، کلینی، ج1، ص17، ط اسلامیه.

[37] – من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص359.

[38] – المحاسن، برقی، ج2، ص356.

[39] – المحاسن، برقی، ج2، ص622.

[40] – الخصال، شیخ صدوق، ص520.

[41] – المحاسن، برقی، ج2، ص622.

[42] – من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص6.

[43] – الخصال، شیخ صدوق، ص632.

[44] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص468.

[45] – تهذیب الاحکام، شیخ صدوق، ج2، ص227.

[46] – تغذیه درمانی ص 242.

[47] – سوره اعراف، آیه27.

[48] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص532.

[49] – وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج3، ص581.

[50] – تهذیب الاحکام، شیخ صدوق، ج1، ص373.

[51] – عیون الحکم، اللیثی، ج1، ص139.

[52] – سوره جن، آیه9.

[53] – تحف العقول، حرانی، ج1، ص120.

[54] – بحارالانوار، مجلسی، ج73، ص200.

[55] – .«کتاب استفتائات آیت الله بهجت،ج4؛ ص14 »

[56]–  سوره الرحمن آیه 56.

[57] – سوره الرحمن آیه 74.

[58] – سوره روم، آیه 21

[59] – ؛«سوره انعام، آیه 128»

[60] – همین کتاب

[61] – بهجت الدعاء صفحه ٣۴٨ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل های عبادی حضرت آیت الله بهجت)

[62] – آیا آن ها غیر از آیین خدا می‌طلبند؟! (آیین او همین اسلام است؛) و تمام کسانی که در آسمان ها و زمین هستند، از روی اختیار یا از روی اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسلیمند، و همه به سوی او بازگردانده می‌شوند. سوره آل عمران آیه 83.

[63] – آدرس همین کتاب

[64] – رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا

[65] –  (تحفة الاسرار، ص 236)

[66] – . (خواص آیات قرآن کریم، ص 201)

[67] – (خواص آیات قرآن کریم ص 153)

[68] – ( مصباح، کفعمی، ص 457

[69] – جلد ۹۲ بحارالأنوار

[70] – آيات ۵۶ تا ۵۴، از سوره أعراف.

[71] – دو آيه ۱۸ و ۱۹ از سوره مباركه آل‌عمران.

[72] – (من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۲۴؛ و العروه‌الوثقى، ج۲، ص۶۱۸)

[73] – (بحارالانوار، ج۸۴، ص۳۲۶)

[74] – (بحارالانوار ، ج۸۹، ص۳۵۲)

[75] – (بحارالانوار ، ج۷۳، ص۲۰۱و ۲۰۵)

[76] – (كافى، ج۲، ص۵۳۱ و ۵۳۲)

[77] – (الإقبال، ج۲، ص۲۰۳)

[78] – (بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۸۸ تا۲۹۲)

[79] – سوره ناس و فلق

[80] – . عدّه‌الداعى، ص۲۶۸؛ و كافى، ج۲، ص۵۴۷

[81] – . (كافى، ج۲، ص۵۳۴)

[82] – . كافى، ج۳، ص۳۰۸

[83] – (بحارالانوار، ج۸۱، ص۱۱۹و ۱۶۲)

[84] – (بحارالانوار ، ج۸۹، ص۱۹۶و ۲۰۱)

[85] – بحارالانوار، ج۹۷، ص۱۰۹

[86] – كافى، ج۶، ص۴۷۱

[87] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص546.

[88] – من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج3 ص350.

[89] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص546.

[90] – وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج11، ص517.

[91] – طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص111.

[92] – طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص112.

[93] – وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج11، ص524.

[94] – قرب الاسناد، حمیری، ص93.

[95] – الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص550.

[96] – علت آن در  ….. بیان شده.

[97] – البته همانطور که قبلا اشاره شده نوشتن آیت الکرسی با انگشت بر همه دیوار های منزل مجرب تر است.

[98] – با توجه به تاریخ نامه تذکر به عدم استفاده از آن ها احتمالا به دلیل وجود گناه در استفاده از آن وسایل بوده است.

[99] – طب الأئمة ابن بسطام ، ص 112.

[100] – سوره بقره، آیه۲۷۵.

[101] – برگرفته از کتاب دارو های طب اسلامی ج 2 ص118(تالیف حکیم رضوی قمی).

[102] – (سوره مریم آیه17)،

[103] –  فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ (سوره الرحمن، آیه 56)

[104] – (سوره الصافات آیه 164)

[105] – (سوره جن آیه 6)

[106] –  (جن الشیطان، ص57).

[107] – (بحارالانوار، ص83)

[108] – (بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۷۲ و ۷۳ حديث ۱۹، و ص ۸۲ حديث ۳۸)

[109] – (بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۴۲۷)

[110] – (بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۷۳)

[111] – إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُبِينٌ. ترجمه: مگر آن کس که استراق سمع کند (و دزدانه گوش فرا دهد) که «شهاب مبین» او را تعقیب می‌کند (و می‌راند)

[112] – إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ. ترجمه: مگر آنها که در لحظه‌ای کوتاه برای استراق سمع به آسمان نزدیک شوند، که «شهاب ثاقب» آنها را تعقیب می‌کند!

[113] – وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ ۖ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا.ترجمه: و اینکه ما پیش از این به استراق سمع در آسمانها می‌نشستیم؛ امّا اکنون هر کس بخواهد استراق سمع کند، شهابی را در کمین خود می‌یابد!

[114] – اعراف/ ۳۸ و ۱۷۹ و سباء/ ۱۲)

[115] – (همزه/ ۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *