در اين‌كه شهادت حضرت امام جواد عليه الصلوة و السلام به سال 220 هجرى در زمان خلافت”معتصم عباسى”و با سمّ بوده،اختلافى نيست.شيخ صدوق در كتاب اعتقادات،ابن شهر آشوب در مناقب،جلد دوم صفحۀ 435،مسعودى در اثبات الوصيه صفحه 190،ابن جرير طبرى در دلائل الامامه صفحۀ 209،حسين بن عبد الوهاب در عيون المعجزات صفحۀ 118،سيد جزائرى در انوار النعمانيه صفحه 127،سيد هاشم بحرانى در معالم الزلفى صفحۀ 99،و همچنين در مدينة المعاجز صفحه 537 به اين موضوع تصريح كرده‌اند.

از بين خلفا،حضرت امام جواد عليه الصلوة و السلام با”مأمون”و”معتصم” -لعنة اللّه عليهما-معاصر بودند.”معتصم”پس از آن كه يك سال و نيم خلافت كرد، حضرت را از مدينه به بغداد خواست.امام عليه الصلوة و السلام پس از يكسال زندگى در بغداد،به شهادت رسيدند.لعنت بر قاتلان حضرتش و كسانى كه در حق ايشان و پدرانشان (عليهم السلام)ستم كردند.

دربارۀ روز و ماه شهادت ايشان اقوالى گفته شده كه در آنان اختلافاتى هست.

اين اختلافات به شرح زير مى‌باشد:

  1. در اين مورد،تاريخ آخر ماه ذى القعده مشهورتر است.شيخ كلينى در كافى،ابن شهر آشوب در مناقب،طبرسى در اعلام الورى،فتال در روضة الواعظين، سيد جزائرى در انوار النعمانيه،شهيد اول در دروس،علامه حلى در منتهى و ابن حجر عسقلانى در صواعق المحرقه به اين مطلب تصريح كرده‌اند.
  2. تاريخ پنجم ذى الحجه نيز در چند مأخذ آمده است از جمله،مسعودى در اثبات الوصيه،ابن خلكان در وفيات،ابن جرير در دلائل الامامه،سبط ابن جوزى در تذكرة الخواص،به اين مورد اشاره كرده‌اند.
  3. تاريخ ششم ذى الحجه نيز ذكر شده است كه صاحب كشف الغمه از كتاب دلائل حميرى از محمد بن سنان نقل كرده است.
  4. تاريخ سوم ذى الحجه را ابن جرير طبرى در دلائل الامامه به عنوان يك قول ذكر نموده است.
  5. تاريخ دهم رجب را شيخ كفعمى در جدول مربوط به ائمه عليهم السلام و شارح ميميه ابو فراس در جدول مربوطه آورده‌اند.
  6. تاريخ اول ماه ذى القعده را شريف الحجه سيد محمد على الشاه عبد العظيمى در ايقاد به عنوان يك قول ذكر كرده است.
  7. تاريخ يازدهم ذى القعده در ايقاد به عنوان يك قول آمده است.
  8. تاريخ سى‌ام ذى الحجه هم در جدول ايقاد ديده مى‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *