برای درمان بواسیر و شقاق نیاز است تا معده و روده ها به صورت نرم و خمیری شکل مدفوع را دفع کند. در درمان بواسیر نباید یبوست و اسهال اتفاق بیتفد و هر دو این موارد بواسیر و شقاق را تشدید می کند.دستور العمل زیر یک دستور قطعی برای درمان بواسیر است. در درمان بواسیر باید علاوه بر نرم کردن مدفوع، ناحیه شقاق و بواسیر نیز باید توسط پمادهایی نرم شود.

دستور العمل زیر باید به دقت انجام شود:

صبح ناشتا یک لیوان آب جوش پس از ولرم شدن میل شود.

در صورت داشتن اسید معده قبل از هر وعده غذایی از قرص کلیدینیوم سی مصرف شود.

قبل از شروع هر وعده غذایی بین 3 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و با بو استفاده شود.

بعد از خوردن روغن زیتون در وعده صبح آب جوش مصرف شود.

در وعده های ناهار و شام حتما از سبزی خوردن و کاهو استفاده شود. به علت سردی کاهو در صورت نفخ از سبزی بیشتر استفاده شود. همراه سالاد حتما علاوه بر روغن زیتون قبل از غذا، 3 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون هم به سالاد اضافه شود.

در صورت نفخ و داشتن باد معده حتما از دایمیتیکون 180 ژله ای شفاف بعد از هر وعده غذایی استفاده شود. معده نباید نفاخ باشد و باد معده باعث تشدید درد در ناحیه مقعد می شود. معده در روز نباید بیشتر از 3 بار کار کند و از خرده خوری باید پرهیز شود.

برای کاهش نفخ معجون تخم بارهنگ را تهیه کنید. این معجون بعد از ناهار که معده عملکرد ضعیف تری دارد توصیه می شود. یک استکان عرق نعنا و یک لیوان آب را به همراه تخم بارهنگ و مقداری زیره و زنیان آسیاب شده در با بجوشانید و پس از کاهش مقداری از آب و جوشیدن خاموش کنید. بعد از خاموش کردن یک یا دو قاشق عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید.

در صورتی که مصرف میوه یا آب برگه یا لواشک باعث اسهال نمی شود، می توان برای ایجاد فیبر بیشتر از آن استفاده کرد.

برای استفاده ملین از داروهایی مانند منیزیم هیدروکساد 8 درصد، شرب لاکتولوز، قرص سیلاکس، قرص بیزاکودیل و … به صورت همزمان اصلا استفاده نکنید. قرص بیزاکودیل تداخل بسیار زیادی در روده ایجاد می کند و باعث دل پیچه می گردد. در عوض به جای ملین های فوق از دستور العمل زیر فقط استفاده کنید:

بهترین ملین برای درمان بواسیر و شقاق استفاده از پیدرولاکس است که در روزهای اول یبوست 3 تا 4 قاشق غذاخوری از پودر را در یک لیوان آب ولرم به مدت چند دقیقه همزده تا دیگر ذرات پیدرولاکس قابل رویت نباشد و شبیه آب اولیه گردد. این مایع را باید بعد از هر وعده غذایی مصرف کرد. بعد از یک یا دو روز مدفوع به حالت خمیری شکل در می آید. اگر مصرف پیدرولاکس باعث اسهال شد باید میزان آن کمتر شود و نهایتا تا یک قاشق غذاخوری می توان کاهش داد.

برای درمان بواسیر باید از پمادهایی هم استفاده کنید. اولین پماد دیلتیژل 2 درصد (دیلتازم) است که حتما باید در یخچال نگهداری شود و یخ نزند. دومین پماد رکتال زایلکس-اچ (لیدوکائین-اچ) است که هر دو پماد را به مقداری روی انگشت قرار داده و در صورت امکان با هم ترکیب کنید و روی مقعد و در صورت امکان با انگشت به لبه های داخلی مقعد بمالید. این پمادها به دفع مدفوع و نرم کردن ناحیه مقعد بسیار کمک می کند. این کار را باید صبح، ظهر و شب انجام دهید. بهترین زمان بعد از دفع مدفوع و خشک کردن مقعد است.

در کنار موارد فوق قرص دافلون است که قرصی قوی و موثر برای کوچک کردن بواسیر است. این قرص را هر 12 ساعت باید مصرف کرد و می توان تا یک ماه این کار را ادامه داد.

هر غذایی که سازگاری با معده دارد مشکلی ایجاد نمی کنید. حتی اگر مصرف میوه یا آب برگه باعث ایجاد دل پیچه و نفخ می شود می توان آن را قطع کرد. فقط باید سبزی و کاهو در وعده ناهار و شام حتما وجود داشته باشد.

هر یک ساعت به میزان یک استکان آب مصرف شود. این آب می تواند در قالب چای، قهوه، آب میوه و سایر مایعات باشد. مصرف شیر در دوران درمان برای معده های حساس اصلا توصیه نمی شود.

بعد از هر بار دستشویی حتما ناحیه مقعد خشک شود. دستمال کاغذی را نباید روی مقعد کشید که درد یا زخم ایجاد شود. فقط دستمال را برای گرفتن رطوبت استفاده کنید.

روزانه در وان آب گرم به مدت 20 دقیقه باعث تسهیل در درمان می شود.اگر بعد از رفتن به دستشویی درد داشتید حتما از وان آب گرم استفاده کنید. جکوزی آب گرم استخر هم می توانید به این موضوع بسیار کمک کند. راه رفتن روزانه هم درخانه یا بیرون منزل به درمان بواسیر کمک می کند. در زمان راه رفتن از پمادهای ذکر شده قبلا استفاده کرده باشید.

برای نشستن به هیچ عنوان مستقیم روی زمین نشینید و از بالشتک مخصوص بواسیر و هموروئید که به صورت دونات است استفاده کنید. دایره ای که وسط آن خالی است.

در صورت داشتن پودر موسیلیوم یا پیسیلیوم که دارای اسفرزه است می توان در یک لیوان آب حل کرد و بعد از وعده صبحانه مصرف کرد که نیازی به این کار نیست و همان پودر پیدرولاکس جوابگوی این کار است.

داروهای اصلی برای درمان بواسیر به شرح زیر است:

کارهای مورد نیاز برای درمان بواسیر و هموروئید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *